SUA anunță hotărârea de a retrage României, începând cu data de 3 iulie 1988, clauza națiunii celei mai favorizate (acum 31 de ani)
(Clauza națiunii celei mai
favorizate, foto historia.ro)
1988: Declarația guvernului SUA prin care anunță hotărârea de a
retrage României, începând cu data de 3 iulie 1988, clauza
națiunii celei mai favorizate; în replica, guvernul român declară
că renunță la clauza națiunii celei mai favorizate în relațiile
cu SUA. (scrie wikipedia)
De la începutul anilor ‘60, elita comunistă din România s-a
încadrat în curentul de emancipare de sub tutela „Marelui Frate”
de la Kremlin, al cărui promotor fusese mareșalul Iosip Broz Tito.
Această politică de „independență” s-a bucurat de un puternic
ecou în plan internațional și de sprijinul puterilor occidentale,
în primul rând al Statelor Unite, care au văzut în „disidența”
română un mijloc de „a-i ciupi de nas pe ruși”.
Atât timp cât Uniunea Sovietică a practicat „doctrina Brejnev”,
adică dreptul de a interveni în orice țară socialistă, unde în
percepția Moscovei regimul ar fi fost în primejdie, Statele Unite
au încurajat diferențierile intersocialiste (între țările
frățești). Artizanul acestei politici a fost Henry Kissinger,
consilierul pentru securitate națională apoi secretar de stat sub
administrația lui Richard Nixon. El a sprijinit orice acțiune din
interiorul blocului sovietic, capabilă să slăbească controlul
Moscovei asupra sateliților ei. De această orientare a politicii
americane a beneficiat din plin regimul comunist din România,
acordarea clauzei națiunii celei mai favorizate (tarife vamale
preferențiate) fiind unul dintre aceste majore avantaje.
Beneficii economice și politice
Clauza națiunii celei mai favorizate era un adevărat test în
relațiile economice bilaterale, acordarea ei fiind însoțită și
de alte beneficii economice de mare însemnătate pentru România,
precum credite cu dobânzi mici, acces la tehnologie avansată etc.
Ea a fost acordată României, pentru prima dată în 1975, în
conformitate cu prevederile amendamentului Jackson- Vanik adus Legii
Comerțului din 1974, care condiționa acest favor de dreptul la
libera circulație a cetățenilor țării beneficiare. Clauza
trebuia reînnoită anual de către președintele Statelor Unite, dar
fiecare dintre cele două Camere ale Congresului puteau anula
hotărârea președintelui prin votarea unei rezoluții de
dezaprobare într-o perioadă de 90 de zile de la data când i s-a
adus la cunoștință această hotărâre.
Atâta timp cât Administrația americană a interpretat ad-litteram
amendamentul Jackson-Vanik, România a îndeplinit condițiile legale
pentru reînnoirea clauzei națiunii celei mai favorizate, deoarece
emigrarea era singurul criteriu de evaluare, iar regimul Ceaușescu a
permis într-o oarecare măsură emigrarea evreilor și a etnicilor
germani. Pe măsură ce politica de diferențiere intersocialistă
elaborată de Kissinger a început să fie înlocuită cu politica
Carter – Brzezinski, continuată apoi de Ronald Reagan, care
promova diferențierea intrasocialistă, Statele Unite au sprijinit
mișcările de disidență și contestatare a puterii din fiecare
țară socialistă, invocând respectul drepturilor omului.
1985 – atenționarea regimului Ceaușescu de către americani
La 15 decembrie 1985, secretarul de stat al SUA, George Shultz, a
efectuat o vizită în București. El i-a transmis lui Nicolae
Ceaușescu un mesaj scris din partea lui Ronald Reagan, în care i se
atrăgea atenția că România poate pierde clauza națiunii celei
mai favorizate, dacă nu întreprinde eforturi serioase de
îmbunătățire a situației drepturilor omului. Un punct esențial
l-a constituit cererea părții americane privind importul în
România și distribuirea Bibliilor și a altor materiale cu caracter
religios, precum și atenuarea anumitor măsuri administrative
împotriva grupărilor religioase nerecunoscute.
Ceaușescu nu a luat act de avertismentul președintelui Reagan,
privitor la posibila deteriorare a relațiile româno-americane, care
se aflau oricum într-un impas serios. El a respins criticile părții
americane referitoare la situația drepturilor omului și le-a
considerat opera unor „grupuri de interese speciale”. Liderul
român susținea că drepturile omului în viziunea sa – dreptul la
muncă, la o viață liberă și demnă, la participarea directă la
viața economică și socială în condiții depline și egale –
erau asigurate în România, iar „legarea drepturilor omului de
problema emigrării fiind cu totul nepotrivită”.
Devenea tot mai evident că, în politica Statelor Unite, accentul se
deplasase de la interesul pentru politica „disidentă” a României
în cadrul Organizației Tratatului de la Varșovia la încercarea de
a impune regimului comunist de la București acceptarea unui set de
drepturi democratice elementare. Ignorarea de către partea română
a cererilor Washingtonului a dus la încordarea raporturilor
bilaterale. (scrie Simion Gheorghiu de la historia.ro)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Daca aveti comentarii si completari sunteti bineveniti!