La Brăila, acum 39 de ani, s-a construit prima navă de pescuit oceanic
(foto
http://www.newparts.ro)
1980: A fost lansată la apă, la Brăila, prima navă de pescuit
oceanic construită în România.
Flota științifică și de pescuit a României desemnează ansamblul
de nave navigând pe mări și oceane sub pavilion românesc,
dedicate cercetărilor științifice și pescuitului.
Navele de pescuit cuprind: - flotila de pescuit artizanal, anume
ambarcațiile private care folosesc pentru pescuitul local de mic
tonaj, de numai câteva ore, la distanțe mici de litoral: este vorba
de un pescuit tradițional, odinioară efectuat de pescarii
dobrogeni, care a dispărut în anii comunismului, deoarece marea
devenise o zonă de fontieră strict păzită unde numai ambarcațiile
aparținând cherhanalelor erau autorizate să pătrundă și să
pescuiască. Astăzi, flota de pescuit artizanal maritim este extrem
de redusă în România; - flotele de pescuit profesional, cum au
fost de exemplu mahonele și lotcile cherhanalelor de pe litoral, sau
flota de traulere a „Întreprinderii de Pescuit Oceanic”, filială
a „Navrom” din Tulcea.
Flota de pescuit a României
În România, activitatea de pescuit maritim profesional se limitase
până în anul 1964 la Marea Neagră, având ca ambarcații
mahoanele cherhanalelor și traulerele mici (și învechite) ale
„Întreprinderii Piscicole” din Brăila și ale „Întreprinderii
de Industrializare și de Desfacere a Peștelui” din Tulcea, care
aduceau la mal tonaje mici de pești bentici cum ar fi sturionii,
morunii, calcanii, cambulele, și de pești pelagici printre care
dominau chefalii, stavrizii și hamsiile. Oferta era mult inferioară
cererii. În anii 1964-1965 au fost comandate șantierelor navale din
Japonia două mari traulere oceanice : „Constanța” și „Galați”,
bazate în portul la frigorifer din Tulcea. Zece ani mai târziu, ele
sunt repartizate „Comandamentului Flotei de Pescuit Oceanic”,
privatizat după anul 1990 sub denumirea de „Compania Română de
Pescuit Oceanic”.
În primii trei ani de activitate, cele două nave au pescuit
împreună o medie anuală de 6.620 tone de pește oceanic: acest
succes a determinat guvernul să dezvolte flota de pescuit până la
20 de traulere și de 3 nave frigorifere de transport în 1973. În
1972 producția medie anuală pe navă activă era de 2.864 de tone,
adică o medie zilnică de 19,4 tone. Astfel, în anii 1970-1989,
„Întreprinderea de Pescuit Oceanic” a ajuns la un număr de 50
de nave, din care 38 de pescuit și 12 frigorifice (POLAR) de
transport, deservite de 5.125 de salariați (personal navigant și de
deservire). Dar, simultan, pe toate mările lumii, resursele
halieutice (de pescuit) s-au redus din cauza supra-exploatării,
astfel ca productivitatea anuală a descrescut, navele fiind din ce
în ce mai puțin rentabile, apoi devenind costisitoare, mai ales că
învechindu-se, rata de defectări creștea. Pe de altă parte,
condițiile de viață în țară degradându-se din cauza politicii
de restricții economice ale guvernării Ceaușescu, o parte din
pesonalul navigant calificat a rămas prin porturi străine.
După anul 1990, odată cu intrarea în economia de piață, nu mai
putea fi vorba de a menține o flotă ne-rentabilă, ajungându-se în
anul 1997 la numai 16 nave, majoritatea defecte, cu 843 de salariați
ale căror salarii, devenite insuficiente pentru o viață decentă,
erau plătite cu întârziere. Echipele manageriale se învinuiau
reciproc de contractarea în mod ilegal a unor împrumuturi externe,
de ipotecarea navelor fără acordul Consiliului de Administrație,
de utilizarea creditelor în defavoarea companiei, de scoaterea
navelor la licitație și de adjudecarea lor în favoarea unor
cumpărători dinainte horărâți, astfel că această stare
conflictuală dintre diferitele grupuri de interese a dus la
decăderea economică a „Companiei de Pescuit Oceanic” și la
falimentarea ei. În acel an 1997, compania a trecut printr-o fază
de reorganizare cu obiectivul de a salva activitatea prin
reactivarea unor nave, re-obținerea dreptului de pescuit în
zona Africii de Nord-Vest și Sud-Vest, obținerea licenței de
pescuit și a cheltuielilor pentru efectuarea primului
ciclu de producție, clarificarea situației unor nave
închiriate, plata salariilor personalului ș.a. Din
păcate, era mult prea târziu, iar finanțarea restructurării
lipsea : falimentarea s-a dovedit definitivă, iar peștele oceanic
este de atunci încoace importat. (rezumat wikipedia)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Daca aveti comentarii si completari sunteti bineveniti!