HARICLEA
DARCLEE – SOPRANA din Braila care a
incantat lumea
1888: Hariclea Darclée debuteaza pe scena Operei Mari din Paris cu
rolul "Margareta" din opera "Faust".
Istorie: Nume de familie original Hariclea Haricli, s-a nascut la 10 iunie
1860 in Braila si a decedat la 12 ianuarie 1939 in Bucuresti. A fost
o cantareata romana de operă cu voce de soprana. Este prima
interpretă a rolului “Floria Tosca”, care a avut loc la data de
14 ianuarie 1900, la teatrul Costanzi din Roma, la premiera operei
“Tosca” de Giacomo Puccini.
Soprana s-a nascut intr-o familie cu radacini elene. Mama Haricleei
Darclée, Maria Haricli, nascuta Aslan, nepoata directă a domnitei
Mavrocordat, pastra in totalitate amprenta originilor ei nobile, iar
tatal, Ion Haricli, era mare proprietar in Teleorman. Asa cum scrie
N. Carandino in cartea "Darclée. Viața de glorie și de
pasiune a unei mari artiste", la nasterea ei, s-a prezis ca
“duduia va călători mult și va fi mereu în sărbătoare”. In
copilarie, Hariclea a fost la un pas de a muri de febra tifoida. In
februarie 1881, ea s-a casatorit cu tanarul locotenent de artilerie
Iorgu Hartulary. In 1886 pleaca la Paris, unde se lupta din greu cu
neajunsurile, desi primea de-acasa cate 500 de franci pe luna. Nici
macar nasterea fiului ei, Ion, nu o abate din drum, continuand sa ia
lectii de canto. “Am făcut progrese și sper să ajung departe. Mi
se prezice un viitor strălucit" scria Darclée familiei.
Debuteaza intr-un recital de canto in 1881 pe scena teatrului din
Braila, orasul sau natal. Pleaca la Paris unde este remarcata de
Charles Gounod, care ii incredinteaza rolul Margaretei din opera sa
“Faust”, rol cu care isi face debutul pe scena Operei, in anul
1888. Se pare ca tot Gounod a fost acela care i-a sugerat luarea
numelui Darclée. In scurt timp, Hariclea Darclée cucereste publicul
si devine preferata multor compozitori. Astfel, Giacomo Puccini
compune, pentru vocea ei, “Tosca”, Pietro Mascagni, “Iris”
iar Alfredo Catalani, “La Wally”. Hariclea Darclée s-a impus ca
primadonna in marile teatre de opera de la Paris, Berlin, Florența,
Milano, Roma, Buenos Aires, Lisabona, Barcelona, Madrid, Monte Carlo,
Moscova și Sankt Petersburg.
Hariclea Darclée a sustinut crearea Operei Romane din Bucuresti in
1921. Traditia muzicală a ramas in familie, fiul sau, Ion
Hartulary-Darclée, devenind dirijor si compozitor. Din pacate nu
s-au pastrat inregistrari pe discuri cu vocea Haricleei Darclée, ci
doar doua cantece romanesti: “Cântecul fluierașului” de George
Stephanescu si “Vai mandruta dragi ne-avem” de Tiberiu Brediceanu
inregistrate cu acompaniament de pian la o varstă foarte inaintata
dar la care pastra intacte calitatile naturale si tehnice ale
minunatei sale voci. Artista a inregistrat pentru Casa de Discuri
Fonotipia arii si scene din “Don Pasquale” de Gaetano Donizetti,
“La Traviata” de Giuseppe Verdi, “Iris” de Pietro Mascagni si
“Tosca” de Giacomo Puccini; matritele acestor inregistrari au
fost distruse de bombardamentele celui de al doilea razboi mondial la
Milano; pana in prezent, nu s-au identificat inca discurile primelor
tiraje efectuate in anul 1903. (rezumat wikipedia)
La aniversarea a 135 de ani de la nașterea Haricleei Darclée, in
1995, orasul sau natal, Braila, i-a adus un deosebit omagiu,
organizand Concursul National de Canto ce-i poarta numele, prezidat
de soprana Mariana Nicolesco si asezat sub Inaltul Patronaj al
Presedintelui Romaniei. Prima editie a Concursului International a
avut loc in 1997 si de atunci se repeta la fiecare doi ani, in anul
dintre o editie si alta având loc Cursuri de Maiestrie Artistica,
Master Classes.
Vocea sa excepțional cultivată i-a permis abordarea unui foarte
vast repertoriu în cadrul căruia a interpretat roluri de soprană
lirică lejeră, soprană lirică, soprană lirică spinto, soprană
dramatică, soprană Falcon, mezzosoprană și contraltă.
A avut in repertoriu 58 de roluri din 56 opere compuse de 31
compozitori dintre care 12 compozitori de traditie si 19 tineri
compozitori carora le-a interpretat operele in premiere absolute si
premiere locale de foarte mare improtanta; din cele 56 opere
intepretate, 32 sunt de traditie, 12 au fost interpretate in premiera
absoluta si 16 in premiere locale de mare importanta; faptul ca 45%,
adica aproape jumatate, din repertoriul sau reprezinta opere
originale, atesta pozitia singulara pe care o ocupa Hariclea Darclée
in istoria tearului liric universal pe care a influentat-o intr-un
mod determinant.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Daca aveti comentarii si completari sunteti bineveniti!