Cicero calificat drept un om universal, s-a născut în 3 ianuarie 106 î.Hr.
(foto wikipedia)
Marcus Tullius Cicero (n. 3 ianuarie 106 î.Hr. – d. 7 decembrie 43
î.Hr.) a fost un filozof, politician, jurist, orator, teoretician
politic, consul și constituționalist roman. El a jucat un rol
important în perioada de sfârșit a Republicii romane. Activitatea
sa literară și politico-socială s-a concretizat în domenii atât
de numeroase, încât Cicero poate fi calificat drept un om
universal, homo universalis. El a fost autorul roman care a exercitat
cea mai profundă influență asupra literaturii latine și s-a
manifestat ca unul dintre cei mai prolifici scriitori, mai prolific
chiar decât Seneca și Augustin.
Cicero s-a născut la Arpinum în Latium în data de 3 ianuarie 106
î.Hr., într-o familie de cavaleri și notabili municipali. După ce
a urmat cursurile școlare obișnuite la Arpinum, Cicero este dus la
Roma de către tatăl său, pe când avea 17 ani, iar în 88 î.Hr.
ascultă expunerile lui Philon din Larissa, exponent al Noii Academii
și elev al lui Carneade.
A debutat ca orator și avocat în 81 î.Hr. Pentru a-și desăvârși
formația intelectuală, audiază la Atena prelegerile filosofilor,
iar în insula Rhodos devine elevul oratorului Molon. Începe o
carieră senatorială și se angajează în viața politică. În 76
î.Hr., Cicero devine quaestor, iar apoi senator. În iulie 64 î.Hr.
este ales consul pentru anul 63 î.Hr. În timpul consulatului său,
Cicero descoperă așa numita conjurație a lui Catilina. El va
ordona arestarea și executarea complicilor lui Catilina - fapt ce
atrage nemulțumirea partidei popularilor în frunte cu Caesar,
care-l va urmări cu înverșunare.
După 60 î.Hr., orientarea politică și existența lui Cicero intră
într-o adâncă criză. Începând din martie 58 î.Hr., petrece mai
mult de un an de exil în Grecia; este o perioadă foarte dificilă
pentru el. După ce, în 51-50 î.Hr., fusese proconsul în Cilicia,
Cicero a încercat în van să-i reconcilieze între ei pe Caesar și
Pompeius, aflați acum în conflict. În cele din urmă trece de
partea lui Pompeius și a optimaților republicane, însă după
înfrângerea acestora, se află printre primii care se întorc în
Italia și obțin iertarea din partea lui Caesar.
După asasinarea lui Caesar, în care se prea poate să fi fost
implicat, Cicero devine destul de rapid șeful republicanilor,
sperând într-o instaurare a republicii, lucru care atunci era
imposibil. A încercat să-l manipuleze pe tânărul Octavianus
(viitorul împărat Augustus, 27 î.Hr.-14 d.Hr.) împotriva lui
Marcus Antonius, pe care îl considera cel mai primejdios dușman al
republicii, însă fără succes. În 7 decembrie 43 î.Hr. a fost
ucis chiar de către oamenii lui Marcus Antonius.
Cicero are, de asemenea, o deosebită pasiune pentru filozofie,
insuflată, după propria-i mărturie, de reprezentanții
principalelor doctrine din acea vreme (epicureismul, stoicismul,
neoacademismul) pe care îi audiase la Roma sau în Grecia, cu unii
dintre ei păstrând relații chiar familiare (cum ar fi stoicii
Diodotus și Posidonius, academicienii Philon și Antiochos).
Cicero se va dedica întru totul filozofiei după anul 56 î.Hr.,
când, dezamăgit de situația politică, caută un rost al
existenței sale în scris, propunându-și să dea Romei o
literatură filozofică proprie, în măsură să o elibereze de sub
tutela spirituală a Greciei. Opera sa filozofică, chiar dacă nu
reprezintă un corpus doctrinar, trebuie apreciată pentru adaptarea
modelelor filozofiei grecești la spiritualitatea și mentalitatea
romană și, mai ales, pentru impunerea unui limbaj filosofic latin,
la crearea căruia Cicero are un merit incontestabil. Dintre
lucrările sale cu caracter filosofic, merită menționate:
De republica (Despre stat) - dialog politic pe tema celei mai bune
forme de guvernare și a calităților conducătorului ideal;
De legibus (Despre legi) - tot un dialog politic pe tema
legislației și a tipului ideal de constituție;
De natura deorum (Despre natura zeilor) - scriere pe tema
existenței și esenței divinității;
De divinatione (Despre divinație) - abordând tema divinației ca
har și artă a prezicerii viitorului;
și în sfârșit De fato (Despre destin) - o expunere asupra
problemei destinului. (rezumat wikipedia)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Daca aveti comentarii si completari sunteti bineveniti!