1947: SUA semnează Tratatul de pace cu România. În ce condiții?
(foto historia.ro)
1947: Spolierea României la Tratatul de pace de la Paris.
Istoria nu cunoaste până în prezent vreun caz în care, în urma
unui război purtat "pe viață și pe moarte", încheiat
cu victoria clară a unei tabere și capitularea necondiționată a
celeilalte, a învinșilor, primii – învingătorii - să critice
rezultatele păcii pe care ei au dictat-o. Si totuși, la puțin timp
după ce, la 10 februarie 1947, la Paris fuseseră semnate tratatele
de pace cu Italia, România, Ungaria, Bulgaria și Finlanda, unul
dintre învingători critică climatul și modalitățile în care
fuseseră luate multe dintre hotărârile înscrise în tratate, și
nu era un învingător oarecare, ci chiar un participant important la
luarea și impunerea deciziilor.
Criticile lui Byrnes
Acesta era James Byrnes, secretar de stat în administrația
americană în anii 1945-1947 și care participase personal la luarea
deciziilor înscrise în tratatele de pace. "Ziua de 10
februarie - declara acesta - a fost rezultatul unei lungi si
plictisitoare serii de conferințe, reuniuni, discuții
contradictorii, care s-au derulat într-un climat cu totul altul
decât cel cordial, întrerupt de continue suspiciuni nejustificate
care au făcut o atmosferă apăsătoare și au împiedicat ca bunele
intenții inițiale să prevaleze". În continuare, James Byrnes
avertiza că "evenimentul care s-a realizat la 10 februarie ar
putea avea o influență tragică asupra viitorului lumii",
atrăgând atenția că "tratatele de la Paris nu sunt altceva
decât preludiul unor alte catastrofe". Si, pentru a îndrepta
lucrurile - opina secretarul de stat american-, "nu trebuie să
se întârzie [cu revizuirea tratatelor - n.n.]; dacă ocazia se
prezintă, trebuie profitat - dacă ea nu apare, atunci trebuie
provocată".
Nu trebuie să ne surprindă o astfel de apreciere. Negocierile
pentru încheierea tratatelor de pace s-au desfășurat într-o
atmosferă în care se acumulau norii grei ai războiului rece: în
răsăritul Europei, partidele comuniste, sprijinite de Uniunea
Sovietică, își continuau ofensiva pentru acapararea totală a
puterii; în Grecia, insurgenții comuniști își continuau lupta
împotriva guvernului legal, în timp ce Turcia era supusă unor
presiuni sovietice la Marea Neagră și Caucaz, ceea ce l-a
determinat pe președintele american Harry Truman, la 14 martie 1947,
să ofere ajutor celor două state; iar la 5 iunie același an,
secretarul de stat american, George Marshall, a anunțat "Programul
de Refacere a Europei" ("European Recovery Programme"),
ce-i poartă numele.
Ce a adus Tratatul de Pace de la Paris României?
Mai întâi a fost Convenția de armistițiu
Multe dintre prevederile continute în Tratatul de pace cu România
își aveau izvorul în Convenția de armistițiu semnată de România
cu Națiunile Unite la Moscova, în noaptea de 12 spre 13 septembrie
1944. Era un document care conținea prevederi ce excedau unui
armistițiu, dar era mai puțin decât un tratat de pace. Convenția
recunoștea faptul că de la 24 august, ora 4.00, România a luptat
alături de Națiunile Unite "împotriva Germaniei și
Ungariei", urmând să pună la dispoziția Puterilor Aliate "nu
mai puțin de 12 divizii"; libertatea de mișcare pentru forțele
aliate pe teritoriul României; frontiera româno-sovietică era cea
"stabilită prin acordul sovieto-român din 28 iunie 1940";
eliberarea prizonierilor Națiunilor Unite; guvernul român trebuia
să pună la dispoziția Comandamentului Aliat (Sovietic) sumele în
lei și utilitățile necesare îndeplinirii sarcinilor sale;
restituirea bunurilor luate din Uniunea Sovietică; judecarea
criminalilor de război; dizolvarea organizațiilor fasciste,
hotărârea de la Viena din 30 august 1940 era declarată "nulă
și neavenită", iar Transilvania ("sau cea mai mare parte
a ei") urma să fie restituită României etc. Prin art. al
II-lea, România era obligată să plătească URSS despăgubiri de
război în valoare de 300 milioane dolari SUA, precum și
despăgubiri pentru pagubele produse celorlalte state aliate și
cetățenilor acestora, sumă ce urma să fie stabilită ulterior,
plecând în calcul de la valoarea de 35 dolari uncia de aur.
Cum s-a ajuns la suma despăgubirilor
Asupra sumei de 300 milioane de dolari, la Moscova au avut loc
discuții în două ședințe între delegația română și cea
sovietică (aliată), și anume ședințele a 2-a și a 3-a. Suma a
fost propusă de partea sovietică, iar delegația română a venit
cu contrapropuneri. Molotov a argumentat: "Textul propus este
punctul de vedere al celor trei guverne aliate, iar Uniunea
Sovietică, găsindu-se pe teritoriul său, ar putea să spună mai
mult. 300 milioane de dolari nu reprezintă decât o parte a
despăgubirilor. Ar fi ușor să prezint argumente destul de tari
pentru menținerea acestei cifre. Guvernul sovietic are la dispoziția
sa destule dovezi pentru a arăta că 300 milioane dolari este o sumă
mică și nu reprezintă decât o cincime a pagubelor. (...) Mă
gândesc că România duce război contra Germaniei și Ungariei,
împreună cu Uniunea Sovietică și Aliații săi. Pentru aceasta
cred că cele 300 milioane dolari nu reprezintă decât acest punct
de vedere. (...) 50 de milioane de dolari anuali este o mică parte a
pagubelor și mică față de bogățiile naționale ale României".
Ion Christu, membru al delegației române, nu a respins mărimea
sumei, dar a cerut să se insereze în Convenție clauza că, “dacă
la sfârșitul războiului situația economică a țării va fi atât
de proastă încât suma cerută ar reprezenta o sarcină grea, ea să
fie micșorată.” În această logică el a solicitat inegalitatea
anuităților, în sensul că primele anuități, având în vedere
că România avea să iasă "foarte slabită din război și cu
foarte mari sarcini economice", să fie mai mici și chiar
România să fie scutită în primul an de plată, urmând ca
treptat, în următorii cinci ani, anuitățile să crească. Molotov
a respins însă această propunere. Argumentele române - a spus
ministrul de Externe sovietic - "sunt unilaterale și se ignoră
multe fapte. Pot să adaug că nici un cetățean sovietic nu va
înțelege vreo rectificare în această privință. D-l Maiski poate
să spună care este venitul fiecărei națiuni. Venitul României
este socotit la 2 miliarde dolari anual". Când I. Christu a
arătat că cifra de 2 miliarde de dolari nu era reală și că, după
datele Societății Națiunilor, venitul național al României "nu
se ridica la mai mult de 600 milioane dolari anual", Molotov a
amânat discuția asupra acestui punct pentru a doua zi.
"Clauze grele și injuste"
Cu o economie distrusă de pe urma războiului, în condițiile unei
secete severe, România a fost nevoită să facă față unor
obligații economice împovărătoare. În loc să determine reluarea
producției și să crească sensibil capacitatea de lucru a țării,
fapt ce ar fi asigurat inclusiv posibilitatea achitării datoriilor
externe, condițiile impuse prin convenția de armistițiu și
tratatul de pace au accelerat de-a dreptul descompunerea economiei
naționale românești. Similar, în loc să încurajeze plasarea
economiei românești în circuitul economiei mondiale, care ar fi
avantajat inclusiv învingătorii, prevederile Tratatului de pace au
izolat România și mai mult, plasând-o într-o zonă închisă,
ruptă și ea de schimbul mondial de bunuri. În loc să asigure
existenta unui popor, să-i valorifice rezultatele muncii sale, de
care aveau nevoie alte spații europene și mondiale, tratatul de
pace i-a privat pe români de ultimele lor mijloace de trai.
Din calculele economiștilor Ministerului de Finanțe al României,
făcute la 12 februarie 1947, deci la doar două zile de la semnarea
Tratatului de Pace de la Paris, rezultă că efortul făcut de statul
român pentru aplicarea convenției de armistițiu, de la data
semnării acestuia - 12 septembrie 1947 și până la adoptarea
Tratatului de pace (reparații, cheltuieli de ocupație, restituiri,
rechiziții, transferuri de creanțe germane și italiene etc.), avea
următoarea structură: întreținerea armatei sovietice 75 milioane
de dolari anual; despăgubiri de război (eșalonat pe 8 ani) 300
milioane dolari; restituiri de bunuri 320 milioane dolari; bunuri
prelevate neregulat 150 milioane dolari; reintegrarea în drepturi a
Națiunilor Unite și a resortisanților respectivi - 200 milioane
dolari, plus 50 milioane alte sarcini. Să adăugăm aici faptul că,
în același timp, România trebuia să renunțe la datoriile
Germaniei, estimate la 200 milioane dolari. (rezumat
https://www.historia.ro)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Daca aveti comentarii si completari sunteti bineveniti!