Regizorul
Liviu Ciulei câștigă
premiul pentru regie cu filmul “Pădurea
Spînzuraților”
la Cannes, acum 53 de ani
“Pădurea
spânzuraților” este o ecranizare din 1964 a romanului omonim al
scriitorului român Liviu Rebreanu. Regizat de Liviu Ciulei, a fost
primul film românesc care a obținut o largă recunoaștere
internațională. În anul 1966 a câștigat categoria „Première
Oeuvre” a festivalului de film de la Cannes.
“Pădurea
spânzuraților” a reprezentat apogeul experienței regizorale
filmice a lui Liviu Ciulei, după ce acesta mai realizase și alte
filme ca regizor principal, așa cum au fost, “Erupția” și
“Valurile Dunării”, respectiv în calitate de regizor secund al
lui Victor Iliu în filmul “Moara cu noroc”. Experiența sa de
arhitect, actor și scenograf au cântărit desigur decisiv la
rezultatul final.
Prin
acest film, Liviu Ciulei se definește a fi un regizor care crede în
puterea imaginii. Alegerea decorurilor este semnificativă ca
expresivitate, integrându-se firesc în structurile naturale care
definesc locuri unde are loc acțiunea, punctând-o. Nimic nu apare
întâmplător în decorul acțiunii filmului: stivele de coșciuge,
grămezile de scaune, vrafurile de bocanci, nenumăratele obiecte din
camera logodnicei, lucrurile aruncate anapoda din castel sau ciudata
boală a pădurii, arăturile uscate, lumina lividă a întinderilor.
Toate aceste contribuie din plin la definirea acțiunii ca una
sumbră, bolnăvicioasă, tensionată și lipsită de orice speranță,
cea care era de fapt a războiului și care i-a cuprins și pe
participanții.
Acestea
sunt cauzele pentru care filmul apare în cinematografia românească
postbelică ca un fenomen deosebit, marcând o deschidere spre nou,
spre adevărata creație artistică, care se ridică dincolo de orice
concept politic. Filmul depășește total acea optică teatrală a
punerii în scenă a acțiunii unui film aidoma unei piese de teatru,
care este inerentă oricărei cinematografii la începuturi. De fapt,
asta a fost realitatea anilor 1960, cinematografia românească din
acei ani era, într-un fel, la începuturi, scenariștii, regizorii
și actorii fiind în general oameni tineri, dar plini de entuziasm.
Datorită
personalității remarcabile a lui Liviu Ciulei, filmul românesc a
făcut un "salt cuantic" de anvergură, concurând nu numai
romanul remarcabil a lui Liviu Rebreanu, dar și stabilind un alt set
de valori la care filmul românesc era perfect capabil de a ajunge.
(rezumat
wikipedia)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Daca aveti comentarii si completari sunteti bineveniti!