Caragiale a fost implicat într-un proces de calomnie acum 117 de ani. Pentru ce?
(Caragiale și fiul său
Mateiu, scanned from an issue of Magazin Istoric)
1902: Se dă sentința în procesul Caion-Caragiale. Caion este
condamnat la 3 luni închisoare, 500 de lei amendă către stat și
10.000 de lei despăgubuiri către Caragiale pentru calomnie, după
ce afirmase că drama “Năpasta” ar fi un plagiat.
Ion Luca Caragiale (n. 1/13 februarie 1852 Haimanale, județul
Prahova, Țara Românească, astăzi I. L. Caragiale, județul
Dâmbovița, România – 9 iunie 1912, Berlin, Imperiul German) a
fost un dramaturg, nuvelist, pamfletar, poet, scriitor, director de
teatru, comentator politic și ziarist român. George Călinescu îl
considera a fi cel mai mare dramaturg român și unul dintre cei mai
importanți scriitori români. A fost ales membru post-mortem al
Academiei Române.
“Năpasta” este ultima piesă de teatru a dramaturgului Ion Luca
Caragiale, apărută în 1890. Premiera acestei piese, avea să
determine o creștere a adversității față de opera marelui
dramaturg.
Este singura dramă scrisă de acesta și probabil prima piesă
românească jucată într-o limbă străină.
Origine
Conform I. D. Suchianu, Caragiale și niște prieteni se aflau într-o
excursie pe valea Oltului când s-au oprit în satul Tigveni, pe
malul Topologului. În cârciumă, aceștia s-au minunat de
frumusețea unei sătence. La ieșire s-au întâlnit cu un grup de
tineri care au observat că „pentru fata asta o să se facă moarte
de om”.
Premiera piesei și recepție
''Năpasta'' a avut premiera în 3 februarie 1890 la Teatrul național
din București cu o distribuție de excepție: C. I. Nottara (Ion),
Aristizza Romanescu (Anca), Grigore Manolescu (Dragomir) și Costin
Mărculescu (Gheorghe). “Năpasta” a fost primită cu răceală
de public și de către cronici, multe defavorabile.
În favoarea operei sale dramatice și, mai târziu, și a celei în
proză, s-au pronunțat condeie de mare greutate, ceea ce a rezultat
în opera lui Caragiale fiind rezultatul unor polemici acerbe. În
februarie 1890, Nicolae Iorga a debutat ca și critic literar la 19
ani cu un articol judicios în „Lupta” despre “Năpasta”,
complimentând precizia caracterizării psihicului țărănesc în
“Anca și Dragomir” și numind “Năpasta” ca una dintre cele
mai de calitate piese de teatru românești. Caragiale i-a trimis un
exemplar din “Năpasta” cu următoarea dedicație:
„Criticului inteligent și conștiincios care a binevoit, ca om
rar ce este, întâi să citească Năpasta și să gândească
asupra ei, și apoi s-o critice.”
(Original stage set for the Romania drama Năpasta, as envisaged
by the author Caragiale (and drawn in Caragiale's own hand, foto
wikipedia)
În favoarea piesei s-au mai pronunțat Constantin Dobrogeanu-Gherea,
cu o interpretare diferită, Anca fiind, după el o reflexie a
conștiinței vinovate și adesea prea unilaterală pentru gustul
acestuia. Alături de mulți alții acest tip discuții au subliniat
ambiguitatea piesei, o problemă atacată frecvent și aprig. Eugen
Lovinescu argumentează că Anca este, dimpotrivă, axa centrală,
dar e lipsită de realitate sufletească. În 1922, Paul Zarifopol
găsește piesa răsuflată, artificială și melodramatică, o
opinie care a rezonat cu Pompiliu Constantinescu în 1939. În
contrast, la mijlocul secolului, Ion Roman adună și dezmințește
aceste acuzații, subliniind cum piesa a treut testul timpului. În
1972, Silvian Iosifescu a subliniat dimpotrivă, rădăcinile clasice
ale piesei, care respectă cele trei unități ale lui Aristotel. Doi
ani mai târziu, I. Constantinescu compara Năpasta cu începuturile
teatrului modern, cu accentul pe un singur spațiu închis
simbolizând alienarea față de societate.
Aceste polemici, alături de procesul de calomnie, au fost
principalele motive pentru care Șerban Cioculescu observă că până
la sfârșitul primului război mondial piesa nu a mai fost jucată.
În 1891 volumele lui Caragiale (Teatru și Năpasta) sunt respinse
și de la premiul Academiei. Consecventă, Academia va respinge în
1901 și premierea volumului Momente.
Acuzație de plagiat
În 30 noiembrie 1901 redactorul Constantin A. Ionescu al “Revistei
literare” a publicat anonim sub pseudonimul „Caion” articolul
„Domnul Caragiale” pe baza piesei „Năpasta”, unde îl acuza
pe Caragiale că ar fi copiat piesa “Nenorocul” de Kemény
Istvan. Chemat în instanță, Ionescu a susținut că autorul ar fi
copiat din “Puterea întunericului” („La Puissance de
ténèbres”) de Lev Tolstoi. Procesul de calomnie care a urmat i-a
adus lui Caragiale o mare tristețe datorită unui mare scandal de
presă. În justiție, în ciuda celebrei pledoarii a lui Delavrancea
și a problelor administrate, calomniatorul este achitat. “Năpasta”
este ultima piesă de teatru scrisă de autor, nemaiputând să mai
închege nimic într-un gen căruia îi adusese, incontestabil,
strălucirea marii arte. (rezumat wikipedia)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Daca aveti comentarii si completari sunteti bineveniti!