Buzău–Mărășești, prima linie de cale ferată construită de inginerii români, acum 137 de ani
1881: Inaugurarea liniei
ferate Buzău–Mărășești, prima linie de cale ferată construită
de inginerii români.
Calea ferată Buzău–Mărășești
este o cale ferată principală în România. Ea traversează
marginea de est a Carpaților Orientali, mergând spre nord prin
regiunile Muntenia și Moldova.
Istoric
Între anii 1868-1872 a fost
construită Calea ferată București–Galați–Roman, prima cale
ferată ce lega câteva orașe mari din estul țării. Această cale
ferată din Muntenia în nordul României și apoi în orașul
Suceava din Bucovina (ce aparținea pe atunci de Austria) era destul
de greoaie din cauza drumului lung prin porturile dunărene Brăila
și Galați. Această problemă evidentă pentru toată lumea a avut
un nou aspect în Războiul Ruso-Turc din 1877-1878, căci
transportul feroviar al trupelor rusești aliate cu România risca să
fie atacat de trupele turcești din Dobrogea.
Imediat după război,
prim-ministrul Ion C. Brătianu a dispus construirea căii ferate de
la Buzău la Mărășești, care urma să scurteze distanța dintre
cele două orașe de la 207 la 90 km. În martie 1879 regele Carol I
al României a promulgat o lege în acest sens.
Până atunci, construirea
căilor ferate din România fusese concesionată către consorții
internaționale, care foloseau ingineri străini și pe anumite
tronsoane chiar și muncitori calificați străini. Construirea
liniei descrise aici a fost prima din România, care s-a realizat cu
ingineri români.
Calea ferată traversa
terenuri plate; cu toate acestea, se intersecta cu opt râuri mari.
Primele măsurători topografice au fost începute la 13 mai 1879,
iar munca efectivă în noiembrie 1879. La 13 iunie 1881 au trecut
primele trenuri de călători și la 1 septembrie 1881 primele
trenuri de marfă.
Costurile au fost mult mai
mici decât cele ale căilor ferate construite de companiile străine.
Cu toate acestea, au fost făcute reduceri de calitate în lucrările
de construcție; cele 77 poduri au fost executate din lemn.
Calea ferată a fost
inaugurată oficial la 18 octombrie 1881, la Focșani, în prezența
Regelui Carol I, a Reginei Elisabeta și a lui Ion C. Brătianu și a
fost exploatată de compania feroviară română de stat Căile
Ferate Române.
Calea ferată a fost
inaugurată oficial la 18 octombrie 1881, la Focșani, în prezența
Regelui Carol I, a Reginei Elisabeta și a lui Ion C. Brătianu și a
fost exploatată de compania feroviară română de stat Căile
Ferate Române.
La început, era permisă
circulația pe această linie numai a trenurile cu o viteză maximă
de 65 km/h și o sarcină maximă pe osie de 8 tone. După numai trei
ani, circulația trenurilor pe această cale ferată a fost
întreruptă din motive de siguranță; opt poduri mari de lemn au
fost înlocuite cu poduri metalice de oțel.
Între anii 1940-1942 a avut
loc dublarea liniei de pe această cale ferată, iar pe data de 28
mai 1978 întreaga secțiune Ploiești-Suceava este electrificată.
(rezumat wikipedia)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Daca aveti comentarii si completari sunteti bineveniti!