Ziua Internațională a Muncii decretată acum 129 de ani, cum și de ce?
În anul 1889, Congresul
Internaționalei Socialiste a decretat ziua de 1 mai ca Ziua
Internațională a Muncii, în memoria victimelor grevei generale din
Chicago, ziua fiind comemorată prin manifestații muncitorești. Cu
timpul, 1 mai a devenit sărbătoarea mișcărilor muncitorești în
majoritatea țărilor lumii, diversele manifestări căpătând
amploare pe măsură ce autoritățile au convenit cu sindicatele ca
această zi să fie liberă.
Istoric:
1 mai 1891 – Tulburările de
la Clichy
Reducerea normei orare
zilnice de lucru stă la originea semnificației zilei de 1 mai, de
sărbătoare internațională a lucrătorilor. În anul 1872, circa
100 de mii de lucrători din New York, majoritatea din industria
construcțiilor, au demonstrat, cerând reducerea timpului de lucru
la 8 ore.
Data de 1 mai apare pentru
prima dată în legătură cu întrunirea din anul 1886 a Federației
Sindicatelor din Statele Unite și Canadei (precursoarea Federației
Americane a Muncii). George Edmonston, fondatorul Uniunii Dulgherilor
și Tâmplarilor, a inițiat introducerea unei rezoluții care
stipula ca: „8 ore să constituie ziua legală de muncă de la, și
după 1 mai 1886”, sugerându-se organizațiilor muncitorești
respectarea acesteia.
Dar ziua de 1 mai a devenit
cunoscută pe întreg mapamondul în urma unor incidente violente
care au avut loc trei zile mai târziu, în Piața Haymarket din
Chicago. Numărul greviștilor se ridicase la peste 65.000. În
timpul unei demonstrații, o coloană de muncitori a plecat să se
alăture unui protest al angajaților de la întreprinderea de
prelucrare a lemnului „McCormick”. Poliția a intervenit, 4
protestatari au fost împușcați și mulți alții au fost răniți.
În țările comuniste, ziua
de 1 mai a fost transformată într-o sărbătoare de stat însoțită
de defilări propagandistice. Regimurile comuniste încercau să ducă
tradiția unei mișcării muncitorești internaționale, apărută
sub egida celei de-a doua Internaționale. De asemenea, și naziștii
au avut tentative de uzurpare a acestor tradiții. Ziua de 1 mai,
fusese transformată într-o sărbătoare a comunității naționale
germane, promițându-se construirea unui socialism național, în
centrul căruia nu se mai aflau muncitorii, ci arianul considerat un
prototip al celor ce muncesc. Un discurs rostit de Hitler la 1 mai
1933 este edificator în acest sens: Certurile și neînțelegerile
simbolizate de lupta de clasă se transformă acum într-un simbol al
unității și înălțării națiunii. Ziua de 1 mai a fost
transformată de către naziști într-o sărbătoare
propagandistică. Se suținea că “ziua de 1 mai trebuie să
devină o sărbătoare a întregii națiuni și nu poate fi
transformată într-un simbol al luptei proletare și a decadenței”.
Serbările câmpenești, chioșcurile cu bere și spectacolele nu
lipseau, dar sindicatele fuseseră interzise. Organizațiile
muncitorești au fost înlocuite cu directive de la partidul unic.
Peste timp, grupări radicale folosesc retorica nazistă, participând
la proteste violente având ca pretext ziua de 1 mai (de exemplu, în
Germania).
În România această zi a
fost sărbătorită pentru prima dată de către mișcarea socialistă
în 1890. În perioada regimului comunist, de 1 mai autoritățile
organizau manifestații uriașe pe marile bulevarde. Coloane de
oameni, în ținute festive, scandau lozinci și purtau pancarte
uriașe. După 1990, importanța propagandistică a zilei a fost
minimalizată, dar oamenii se bucură de acest eveniment,
sărbătorindu-l în aer liber, la iarbă verde, la mare ori la
munte. În 2003, pentru prima oară în istoria postdecembristă, o
confederație sindicală (Blocul Național Sindical) a încercat
organizarea unei adunări populare, cu mici, bere și muzică, pentru
a serba acestă zi. Criticile nu au lipsit, la fel nici acuzațiile
de simpatie pro-comunistă, amintirea propagandei PCR fiind încă
vie în conștiința populației. (rezumat wikipedia)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Daca aveti comentarii si completari sunteti bineveniti!