Portul Brăila – cum a ajuns “vamă” între Occident și Orient?
Brăila,
fosta „vamă” dintre Occident și Orient
Brăila era locul de
întâlnire pentru produsele transportate de corăbiile venite din
porturile aflate pe coastele Mării Negre și Mediterane. Se spune că
este orașul în care nu ai cum să te pierzi. Şi asta pentru că
toate drumurile principale vin și pleacă de la Dunăre. Brăila a
fost cel mai mare port, iar aici a funcționat singura bursă de
cereale din Europa.
La sfârșitul secolului al
XIV-lea și începutul veacului următor, Brăila a fost un important
centru comercial și meșteșugăresc. Bogățiile Ţării Românești
luau drumul Stambulului prin portul Ibrailei, astfel că turcii au
construit aici o cetate formidabilă, de necucerit. La începutul
secolului trecut, Brăila a ajuns al doilea cel mai important oraș
al țării, după
Capitală. (scrie
http://brailapebune.net/)
ISTORICUL
BURSEI DE CEREALE BRAlLA (1883-1948)
După încheierea păcii de
la Adrianopol (1829), care prevedea, printre altele, desființarea
serhalurilor otomane din stânga Dunării, realipirea lor la Ţara
Românească și libertatea comertului, Brăila a devenit principalul
port al Munteniei.
Statutul de porto-franco
dobândit în 1836, a creat condiții favorabile unui intens comerț
de tranzit, mari cantități de produse românești si străine fiind
aduse în antrepozitele Brăilei pentru export sau reexport. Brăila
beneficia de o așezare geografică favorabilă, fiind ultimul port
de pe marele fluviu în care aveau posibilitate să pătrundă navele
maritime (Dunărea în sectorul Galați - Brăila avea o adâncime de
16 m). - Din acest motiv, dar și a existenței unui areal bogat în
resurse agricole, mari firme comerciale și societăți de navigație
străine s-au implantat, de-a lungul veacului al XlX-lea, în acest
important port de la Dunărea de Jos.
În anul 1839, în Adunarea
Obștească a Ţării Românești, a fost pusă problema înființării
unor burse de mărfuri la București și Brăila, sub jurisdicția
unei deputații negustorești, cu obligativitatea publicării
periodice a "prețurilor mijlocii" și a principalelor
tranzacții comerciale încheiate. Proiectul a fost însă amânat
pentru mai multe decenii.
Unirea din 1859 a dus la
specializarea marilor porturi dunărene: Brăila - principala cale de
export a cerealelor și altor produse agricole, iar Galați - de
import mărfuri generale, dar și de export a cherestelii. Intrucât
instalațiile portuale rudimentare ale "schelei" Brăila
deveniseră o frână în calea creșterii traficului, s-au
întreprins, în perioada 1867-1893, vaste lucrări: construcția
cheiului și docurilor, legarea portului de rețeaua națională de
căi ferate, instalarea de debarcadere și pontoane. La încheierea
lucrărilor conduse de Anghel Saligny, docurile portului Brăila
ocupau 38,5 ha, cuprinzând: un bazin portuar cu adâncime de 12,20 m
și 12 dane, 334 silozuri de cereale cu o capacitate de 25.000 t,
rezervoare de petrol de 22.752 m2 centrale electrice, șantier naval
și alte amenajări. (scrie
http://brailadealtadata.blogspot.ro)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Daca aveti comentarii si completari sunteti bineveniti!