Constantin Brâncuși, la “Festivalul Dada” manifest acum 98 ani, de ce?
1920:
Constantin Brâncuși a participat, la Paris, la „Festivalul Dada",
împreună cu André Gide, Paul Valéry, F. Léger etc., fiind unul
dintre semnatarii manifestului intitulat „Contre Cubisme, contre
Dadaisme".
Constantin Brâncuși (n. 19
februarie 1876, Hobița, România – d. 16 martie 1957, Paris,
Franța) a fost un sculptor român cu contribuții covârșitoare la
înnoirea limbajului și viziunii plastice în sculptura
contemporană. Constantin Brâncuși a fost ales membru postum al
Academiei Române. Francezii și americanii îl desemnează, cel mai
adesea, doar prin numele de familie, pe care îl scriu fără semne
diacritice, Brancusi, pronunțându-l după regulile de pronunțare
ale limbii franceze.
Constantin Brâncuși a expus
pentru prima dată la “Société Nationale des Beaux-Arts” și la
“Salon d'Automne din Paris” în 1906. Creează, în 1907, prima
versiune a “Sărutului”, temă pe care o va relua sub diferite
forme până în 1940, culminând cu “Poarta Sărutului” parte a
Ansamblului Monumental din Târgu-Jiu. În 1907 închiriază un
atelier în Rue de Montparnasse și intră în contact cu avangarda
artistică pariziană, împrietenindu-se cu Guillaume Apollinaire,
Fernand Léger, Amedeo Modigliani, Marcel Duchamp. A început lucrul
la “Rugăciune”, o comandă pentru un monument funerar ce va fi
expusă în Cimitirul „Dumbrava” de la Buzău. În 1909 revine
pentru scurt timp în România și participă la „Expoziția
oficială de pictură, sculptură și arhitectură”. Juriul
Expoziției, prezidat de “Spiru Haret” acordă premiul “II ex
aequo lui Brâncuși”, Paciurea, Steriadi, Petrașcu,
Theodorescu-Sion. Colecționarul de artă, Anastase Simu, îi cumpără
sculptura “Somnul” iar bustul în ghips al pictorului Nicolae
Dărăscu este achiziționat de Ministerul Instrucțiunii Publice.
Până în 1914, participă
cu regularitate la expoziții colective din Paris și București,
inaugurând ciclurile “Păsări Măiestre, Muza adormită,
Domnișoara Pogany”.
Despre opera lui
Brâncuși:
Anii 1897 – 1906:
La începutul carierei sale,
sculpturile lui Brâncuși au constat mai ales din reprezentări
clasice ale formei umane. Perioada dintre 1897 și 1907 este
caracterizată de o acumulare sensibilă de cunoștințe și
îndemânare, dar și de căutarea a diferite soluții de modelare a
materialelor. După 1905, viziunea artistului a devenit mai clară și
mai puternică. Ca o consecință imediată, transformarea structurii
operei sale a suferit o evoluție rapidă, astfel încât, începând
încă din 1907, reprezentările antropomorfe încep să cedeze locul
sculpturilor care îl vor prefigura pe artistul Brâncuși de mai
târziu, acela care va urma să intre în conștiința universală.
Din această perioadă
datează operele:
1897 - Craiova - Bustul lui
Gheorghe Chițu;
1898 - București -
Bustul Vitellius;
1900 - București -
Capul lui Laocoon;
1902 - București –
Ecorșeul. (rezumat wikipedia)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Daca aveti comentarii si completari sunteti bineveniti!