Acum 182 de ani portul Brăila primeşte regim porto-franco prin decret domnesc
"Nu Brăila este fiica
Principatului Ţării Româneşti, ci ea este maica acestuia”.
Citatul îi aparţine marelui istoric Nicolae Iorga, care astfel
recunoaşte rolul strategic pe care oraşul dunărean l-a avut în
dezvoltarea Ţării Româneşti. De-a lungul veacurilor, comerţul
brăilean a fost unul înfloritor, însă perioada sa de avânt maxim
a fost după 1836, când Brăila a căpătat statut de porto-franco.
„După eliberarea de sub
turci, din 1829, Brăila a devenit cel mai important port maritim de
pe Dunăre al Ţării Româneşti. Tratatul de la Adrianopol, din 2
septembrie 1829, a abolit monopolul turcesc asupra comerţului
Ţărilor Române. Astfel, Ţara Românească, prin portul Brăila,
poate să realizeze un comerţ liber, supus doar cererii şi ofertei.
În 1836, prin ofis (decret n.n.) domnesc, s-a institut la Brăila
regimul de porto-franco, care însemna că toţi aceia care făceau
comerţ aducând sau scoţând mărfuri pe apă erau scutiţi de
taxe. Asta a dus la o intensificare semnificativă a schimburilor
comerciale. Iniţial, comerţul prin portul Brăila s-a concentrat pe
grâne sau lemn în stare brută, sub formă de buşteni. După 1860
– 1870, mărfurilor tradiţionale li s-a adăugat o marfă nouă:
petrolul”, ne-a explicat prof. dr. Ionel Cândea, directorul
Muzeului de Istorie „Carol I” Brăila. După instituirea
regimului de porto-franco, perioada care a urmat din secolul al
XIX-lea a fost înfloritoare pentru oraşul Brăila, care cunoaşte
multe modificări şi realizări: pavaj şi felinare pe străzi,
farmacii, staţie meteo, spital militar, Parcul Belvedere,
înfiinţarea unor tipografii, a unei bănci, a unei cazarme şi a
unui teatru, deschiderea unei şcoli de fete, a unui gimnaziu şi
construirea docurilor, a căilor ferate şi a mai multor fabrici. În
1888, s-a utilizat aici pentru prima dată în ţară betonul armat.
În primul an al noului secol au fost introduse tramvaiul şi becul
electric. Se dezvoltă puternic învăţământul şi cultura
sistemul bancar, susţinute de comerţul înfloritor. …
Brăila a fost printre
primele româneşti care au beneficiat de iluminat public cu lămpi
de petrol, în 1858. Anghel Saligny a folosit pentru prima dată
betonul armat la Brăila, pentru a construi cheiurile şi danele
oraşului, în perioada 1883 – 1892. Vaporul cu aburi „Orient”
a fost prima navă românească de transport pasageri pe Dunăre,
plecând de la Brăila, în 1895. Tot la Brăila s-a pus în
funcţiune prima uzină electrică, la doar 13 ani de la apariţia
invenţiei lui Edison. O fabrică de celuloză din stuf deschisă în
1906 a fost prima iniţiativă de valorificare a stufului din Balta
Brăilei. Tot aici s-a dat în funcţiune, în 1912, cel mai mare
castel de apă din ţară, cu o capacitate totală de 1.200 metri
cubi. (foto si informaţii: adev.ro/nkygh1)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Daca aveti comentarii si completari sunteti bineveniti!