Gara Fluvială Brăila - 106 ani de la înființare
Acum 106
ani, când drumul de apă al Dunării era cea mai sigură
și rapidă cale, de la Hârșova până la Turnu Severin și chiar
mai departe, la Moldova Nouă, Brăila avea nevoie de o gară
fluvială pentru sutele de pasageri care așteptau să se îmbarce la
bordul vapoarelor cu zbaturi. Din acea necesitate
a luat ființă, între 1904 și 1906, clădirea ce avea sa devină,
de-a lungul timpului, un adevărat simbol
al portului brăilean.
Când a fost dată în
folosință, avea importanța unui aeroport din zilele noastre, iar
timp de jumătate de veac s-a aflat în centrul activității
portuare brăilene. Apoi, odată cu dezvoltarea rețelei de cale
ferată și de sosele, importanța transportului fluvial de pasageri
a început să scadă. De prin anii ’50, lungimea și frecvența
curselor au fost reduse treptat, pentru ca, prin 1994–1995, ultima
cursă regulată, Brăila – Galați, să fie anulată, din lipsă
de călători.
În prezent, fosta gară
fluvială îndeplinește două funcțiuni: sediu de firmă privată
și locuință particulară. Privilegiul de a locui cu familia în
una dintre cele mai reprezentative clădiri a Brăilei îi aparține
lui Gheorghe Antistescu, patronul “Romnav” Brăila. În urmă cu
nouă ani, familia Antistescu s-a mutat în cele cinci camere de la
etajul clădirii. Nu înainte, însă, de a investi câteva sute de
mii de euro pentru a-i recupera spiritul clădit în cărămida și
piatra de Dobrogea de celebrul Anghel Saligny.
În anii de început, sălile
de așteptare ale gării fluviale făceau cu greu fată afluxului de
pasageri. Erau oameni de toate categoriile sociale, de la țăranii
cu papornițe pline, plecați cu cățel și purcel la rudele aflate
în localitățile din aval sau amonte de Dunăre, până la domnii
cu obraz subțire, abonați ai cabinelor de clasa I. În epoca
trăsurilor și căruțelor, când păienjenișul căilor de fier și
al drumurilor de piatră încă nu pătrunsese în cele mai greu
accesibile locuri, călătoria cu vaporul pe Dunăre era o
necesitate.
Aparent s-a ales praful de
această ambiție, însă tot este bine ca încă mai avem clădirea
în picioare și bine întreținută. (foto și informații de la
brailaveche.wordpress.com)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Daca aveti comentarii si completari sunteti bineveniti!