Înțelegerea
Balcanicã
1934:
Semnarea, la Athena, de către reprezentanții României,
Iugoslaviei, Greciei și Turciei a “Pactului Înțelegerii
Balcanice” (cu un protocol și o anexă secretă), care stipula,
printre altele, că statele semnatare "își garantează mutual
securitatea frontierelor balcanice" și "își iau
obligația de a nu întreprinde nici o acțiune politică față de
alt stat balcanic nesemnatar al pactului fără avizul mutual
prealabil al celorlalți semnatari și de a nu lua nici o obligație
față de oricare alt stat balcanic fără cunoștința prealabilă a
celorlalte părți". Inițial a fost concepută ca un pact în
cinci, însă Bulgaria a refuzat oferta.
Redresarea economică
În domeniul politicii economice, o
caracteristică a guvernării liberale tătăresciene a fost
intervenția statului, având drept scop amplificarea și
concentrarea efortului național de dezvoltare a economiei.
Guvernarea Tătărescu a pornit de la premisa că, în mod
provizoriu, pentru a revigora economia era necesară introducerea
unui dirijism care să se substituie inițiativei private. Implicarea
aceasta directă a statului a adus efecte pozitive economiei
românești: contingentarea importurilor, controlul devizelor,
sporirea unor taxe vamale la import, acordarea de prime de export,
investiții, legislație de încurajare pentru unele ramuri ale
industriei etc.
Toate aceste măsuri ce vizau
relansarea economiei naționale au făcut din depășirea crizei
economice cheia de boltă a guvernării tătăresciene, alături de
problema înarmării naționale. Dar saltul economic pe care l-a
făcut România în această perioadă a contribuit din plin la
asigurarea prosperității firmelor legate de camarilă (apropiații
regelui) și, într-o mai mică măsură, la creșterea nivelului de
trai al populației.
Întregul complex de măsuri
adoptate în legislața 1934-1937 a impulsionat economia națională,
care a cunoscut o serie de prefaceri cantitative și calitative,
insuficiente însă pentru a reduce distanța ce ne separa de statele
industriale, deoarece creșterea economică a României era
periferică și conjuncturală, generând posibilități reduse de
schimbări structurale socio-economice, chiar pe termen lung.
Slăbirea sistemului democratic
Dacă în plan economic, guvernarea
Gh. Tătărescu a reprezentat un relativ succes, în ceea ce privește
menținerea regimul democratic lucrurile nu stau deloc la fel. Încă
de la debutul său în noua postură, Tătărescu, deși era deplin
conștient de criza sistemului politic, nu a dat nici un semn că ar
urmări consolidarea și stabilizarea structurilor
parlamentar-democratice. Acțiunile sale au generat o intensificare a
luptelor dintre partide. Erorile guvernării, conjugate cu
ascensiunea curentelor extremiste, au reușit să determine pierderea
încrederii oamenilor în regimul democratic și să favorizeze
instaurarea dictaturii regale în 1938.
Gheorghe Tătărescu dovedea un
devotament față de monarhie puțin obișnuit pentru un șef de
guvern. Se zice că atunci când regele îi cerea ceva ce se putea
realiza el spunea: „S-a făcut, Majestate!”, iar când îi cerea
un lucru imposibil de realizat răspundea: „Se face, Majestate!”.
Al. Vaida Voievod spunea despre el că: „râde cînd regele râde
și plânge când regele e întristat”. (rezumat wikipedia)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Daca aveti comentarii si completari sunteti bineveniti!