Cine l-a forțat pe Regele Mihai I să abdice acum 71 de ani? Cum, și de ce?
(Gheorghe Gheorghiu-Dej,
ministru al Comerțului în guvernul comunist condus de Petru Groza,
foto wikipedia)
1947: Printr-o lovitură de stat comunistă, Regele Mihai I este
forțat să abdice și să renunțe la conducerea statului. Este
proclamată Republica Populară Română (RPR).
Lovitura de stat de la 30 decembrie 1947 (numită in istoriografia
comunistă și Proclamarea Republicii Populare Române, Ziua
Republicii) reprezintă acțiunea ilegală, de forță, petrecută în
perioada 30 decembrie 1947 - 3 ianuarie 1948 prin care comuniștii
români, sprijiniți de ocupanții militari sovietici, au impus
Regelui Mihai, prin șantaj și amenințare, semnarea unui act de
abdicare, au proclamat Republica Populară Română (prin încălcarea
constituției în vigoare la acea dată) și au silit Familia Regală
să părăsească țara într-un exil forțat care a durat până în
anul 1997.
Schimbările politice fundamentale aduse de lovitura de stat s-au
petrecut fără aprobarea națiunii române, care nu a fost
consultată printr-un referendum privind schimbarea formei de
guvernământ (nici până în prezent).
Situația politică a țării în momentul loviturii de stat
La 23 August 1944, România a ieșit din alianța cu Germania
nazistă, schimbând taberele în cel de-al doilea război mondial și
realăturându-se aliaților ei vestici tradiționali: Marea
Britanie, Franța, Statele Unite Ale Americii. Regimul mareșalului
Ion Antonescu, loial politicii lui Hitler, a fost înlăturat brusc,
s-a instalat un nou guvern, condus de generalul Constantin Sănătescu,
iar politica externă a fost reorientată. Schimbarea s-a făcut la
inițiativa Regelui Mihai și a unui grup restrâns de colaboratori
apropiați. După înfăptuire, ea s-a bucurat de o susținere masivă
din partea partidelor politice (Partidul Național Liberal,Partidul
Național Țărănesc, Partidul Social Democrat și micul Partid
Comunist Român), a Armatei și a marii majorități a populației,
fiindcă corespundea intereselor majore ale națiunii: ieșirea cât
mai rapidă dintr-un război deja pierdut, limitarea pierderilor
umane și materiale, obținerea unor condiții de pace mai
favorabile, netransformarea teritoriului țării în teatru de
război.[1]
Totuși, actul de la 23 August 1944 a avut drept consecință
invadarea țării de către Armata Roșie (care nu ar fi putut fi,
oricum, evitată). Cel puțin teoretic, sovieticii pătrundeau în
România ca aliați și, după 23 August, nu au mai avut loc
ostilități între Armata Română și cea sovietică.
La 2 aprilie 1944 (deci, chiar înainte de schimbarea taberelor),
ministrul de externe sovietic, Viaceslav Molotov a declarat că, dacă
România va accepta condițiile de armistițiu dictate de Aliați,
armata sovietică nu va căuta să modifice regimul politic și
social existent atunci când va intra în țară - promisiune care,
mai târziu, a fost încălcată flagrant.
După 23 August, Regele și guvernul Sănătescu au repus în
funcțiune, cu toate greutățile, Constituția liberală din 1923 și
regimul democratic parlamentar (au permis funcționarea normală a
partidelor politice, care fuseseră oficial dizolvate sub regimul
Antonescu). Respectarea condițiilor de armistițiu era supravegheată
de Comisia Aliată de Control (cea sovietică, cu sediul la
București), din care făceau parte câte un reprezentant american,
britanic și sovietic. Cu toate acestea, din cauza ocupării militare
a țării de către sovietici și a acordului de procentaj (despre
care România nu avea cunoștință la acea dată), voința
delegatului rus în Comisie a predominat, iar viața politică a
degenerat rapid spre abuzuri și dictatură, după modelul stalinist.
La 6 martie 1945, reprezentantul sovietic Andrei Vîșinski a impus
Regelui, prin amenințare cu forța militară, înlocuirea guvernului
condus de generalul anticomunist Nicolae Rădescu cu un
guvern-marionetă, dominat de comuniști și pro-sovietic, condus de
„boierul roșu” Petru Groza.
În august 1945, din cauza numeroaselor abuzuri ale guvernului Groza,
Regele a cerut demisia acestuia. Pentru prima dată în istoria
constituțională a României, un guvern refuză să plece de la
putere la cererea Suveranului. Ca urmare, în perioada august 1945 -
ianuarie 1946, Regele declanșează „greva regală”, refuzând să
semneze legile emise de guvernul Groza (conform Constituției din
1923, puterea legislativă este exercitată colectiv de către Rege
și Adunările Legislative, deci legile nesancționate și
nepromulgate sub semnătura regală nu intrau, legal, în vigoare.
Procedând astfel, Regele nu își depășea prerogativele, căci
articolul 88 din Constituție spunea, printre altele, că Regele
„poate refuza sancțiunea sa”).
Proclamarea Republicii Populare Române
Pentru a da o aparență de legalitate loviturii de stat, comuniștii
au convocat în grabă, chiar în seara zilei de 30 decembrie 1947, o
ședință a Adunării Deputaților, care să hotărască înlăturarea
Monarhiei și să proclame Republica Populară Română (camera
superioară a Parlamentului țării, Senatul, nu mai exista, probabil
fiind considerată „burgheză”). Parlamentul aflându-se în
vacanță parlamentară (20 decembrie - 20 ianuarie), iar deputații
fiind plecați în circumpscripții (pe vreme de iarnă), o adunare
legal constituită (conform Constituției și Regulamentului Camerei)
nu se putea face în aceeași zi, pentru că nu existau nici vreo
hotărâre oficială de convocare a unei sesiuni extraordinare a
Parlamentului, nici timpul material necesar pentru revenirea
deputaților în București.
Totuși, adunarea cerută s-a făcut, sub președinția scriitorului
Mihail Sadoveanu. Conform legii, Camera nu putea modifica
Constituția, care prevedea și forma de guvernământ a statului.
Pentru a da o aparență de „aglomerație” la lucrări, în sala
Adunării Deputaților au fost invitați un număr de „tovarăși
din popor, de încredere”, aleși aleator, „revoluționari” și
entuziaști la ideea proclamării Republicii, care nu aveau dreptul
legal să voteze în locul membrilor Camerei. Chiar și așa,
cvorumul necesar nu a fost atins, fapt care rezultă din
procesul-verbal al ședinței.
Conform aceluiași proces-verbal, ședința a durat 45 de minute (o
estimare simplă, pe baza datelor conținute în procesul verbal,
arată că pentru vot ultrarapid ar fi fost necesare minimum 70 min).
Nu s-a făcut apelul nominal al deputaților și nu s-a comunicat
numărul deputaților prezenți. În schimb, au fost votate doar două
legi (care nu fuseseră trecute pe ordinea de zi, nu fuseseră
dezbătute în comisiile parlamentare și nici nu primiseră avizul
Consiliului Legislativ, care nu fusese consultat). (rezumat
wikipedia)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Daca aveti comentarii si completari sunteti bineveniti!