Brăila 1912: se constituie Uniunea lucrătorilor de transport pe apă și pe uscat din România
(foto wikipedia)
1912:
A avut loc la Brăila primul Congres al muncitorilor din toate
porturile României; s-a constituit Uniunea lucrătorilor de
transport pe apă și pe uscat din România.
Brăila
este o veche așezare pe malul stâng al Dunării, apărând cu
numele "Drinago" într-o veche descriere geografică și de
călătorii spaniolă, "Libro del conoscimiento" (1350),
dar și pe câteva hărți catalane (Angellino de Dalorto, 1325 -
1330 și Angelino Dulcert, 1339). Este menționat ca Brayla în 1368
într-un privilegiu de transport și comerț acordat neguțătorilor
brașoveni. Orașul a fost ocupat de turci în 1538-1540, fiind raia
(sau kaza) de la 1554 până la sfârșitul războiului ruso-turc din
1828 - 1829, perioadă în care este numit Ibrail. În secolul al
XV-lea numele Brăilei este amintit sub forma Breil, într-o mențiune
a Cancelariei Voievodului „Ttibor din Transilvania”. Perioada de
maximă înflorire o are la începutul secolului XX, când este un
important port de intrare-ieșire a mărfurilor din România. Este
accesibil navelor maritime de dimensiuni mici și medii.
Toponimie
În
câmpia Brăilei avem de-a face cu o multitudine de toponime formate
din cuvinte românești înțelese de toată lumea, dar și din
toponime antice autohtone, sau date de alte populații care au trecut
prin regiune.
Referitor
la numele Brăilei, acesta este un toponim clar de origine autohtonă,
cu toate confuziile mai mult sau mai puțin intenționate care au
circulat în anumite perioade. El provine dintr-un toponim asemănător
cu toponimele tracice sud-dunărene ca Bragylor-Bragiola în care gi
se va transforma în i; Astfel s-a ajuns la numele proprii în primul
rând de Brăila asemănător cu Chitilă-Chitila, Bănilă-Bănila.
Este tipic românesc fiind atestat documentar încă din evul mediu
ca nume personal. În unele lucrări s-au menționat formele de limbă
greacă Proilaba, de limbă slavă ca Proilava, de limbă turcă, ca
Ibraila și alte forme ca Brilaga sau Braylaum. Vechii istorici
atribuie numelui o origine indo-europeană, (bhreg) însemnând pisc
vertical cu referire clară asupra poziției geografice a orașului,
mai precis asupra malului înalt, adică a piscului sau versantului
vertical ce sare în ochi privit din amonte, adică de călătorul ce
vine din Galați pe Dunăre, de aici și celălalt nume existent de
„Piscul Brăilei”, acordat orașului în trecut.
Perioada modernă
În
1888 s-a utilizat aici pentru prima dată în țară betonul armat.
În primul an al noului secol au fost introduse tramvaiul și becul
electric. Se dezvoltă puternic învățământul și cultura
sistemul bancar, susținute de comerțul înfloritor. În 1915 are
loc la Brăila întrunirea Ligii Naționale Culturale cu tema: „Cu
niciun preț cu Austria!”. Au participat: Vasile Lucaciu, Nicolae
Filipescu, Barbu Ștefănescu Delavrancea și Octavian Goga.
După
ocupația din primul război mondial, se pune în 1927 temelia
“Palatului Agriculturii”, iar trei ani mai târziu populația
așezării a ajuns la 68.310 locuitori. În această perioadă la
Brăila se stabilea prețul cerealelor în Europa, la Bursa Agricolă.
Nicolae
Iorga
descrie Piața Traian, inima orașului în această perioadă:
“Nici-un
oraș din România n-are o astfel de piață, și ea-și află cu
greu păreche chiar în centrele mai mici ale Apusului. În mijloc e
un parc desăvârșit întreținut, care se desface la acest ceas de
noapte, subt cerul mânios, în lumina felinarelor ce clipesc slab,
ca o masă întunecată. Drumuri o străbat în toate sensurile, și
o înconjură strade neobișnuit de largi, alcătuind un dreptunghi.
Clădiri înalte, unele deosebit de monumentale, ca Teatrul Ralli,
Otelul Francez, formează zidurile care domină, pe când strade
lungi își înfundă, în sus, în jos, în stânga, liniile de
lumini; cafenelele, cofetăriile, tutungeriile, prăvăliile de
stofe, de brânzeturi, de haine, de pălării, librăriile au încă
vitrinele lor luminate: cumpărătorii și clienții sunt români,
greci, italieni ba chiar olandezi din Rotterdam, care cer în
franțuzește și englezește cărți poștale cu vederi din Brăila
și lipesc pe ele, cu deosebită plăcere, mărci poștale cu chipul
Regelui Carol.“
Secvențe istorice
O
știre de ziar din anul 1893 care ne informează despre înființarea
primului laborator de chimie pe lângă o farmacie din Brăila.
"Laborator de chimie în Brăila. Dl. Nicolae Jaja, farmacist în
Brăila, de origine din Ardeal, a instalat pe lângă farmacia sa un
laborator de chimie sub conducerea dlui Iorgu Bogdan, care până
acuma a fost șef de lucrări în laboratorul facultății de
medicină din București și astfel în științele chimice are cele
mai frumoase pregătiri".
Transportul pe apă
Transportul
pe apă a fost esențial în Brăila, fiind una dintre cele mai vechi
căi de a transporta mărfuri și persoane de-a lungul cursului
Dunării. Gara fluvială din Brăila păzește Dunărea încă din
1904, iar în anii 1970 a întruchipat ficțional gara maritimă din
Hobart (Tasmania, Australia) în decursul turnajului serialului “Doi
ani de vacanță” de Sergiu Nicolaescu al cărui era „personaj
principal” era goeleta „Speranța”. Până în 1995 s-a aflat
în centrul activității portuare brăilene. Actualmente Portul
Brăila nu mai transportă persoane, ci doar marfă, iar clădirea
gării fluviale a devenit proprietate privată. (rezumat
wikipedia)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Daca aveti comentarii si completari sunteti bineveniti!