Barbu Ștefănescu Delavrancea, dramaturg, publicist și politician român a decedat acum 101 ani
(foto digibuc.ro: Universul
literar, 26, nr. 35, 24 august 1909)
Barbu Ștefănescu Delavrancea (n. 11 aprilie 1858, București, d. 29
aprilie 1918, Iași) a fost un scriitor, orator și avocat român,
membru al Academiei Române și primar al Capitalei. Este tatăl
pianistei și scriitoarei Cella Delavrancea, precum și al arhitectei
Henrieta (Riri) Delavrancea, una dintre primele femei-arhitect din
România.
S-a născut la 11 aprilie 1858, în mahalaua Delea-Nouă, din bariera
Vergului, București, mezinul unei familii modeste. Tatăl, Ștefan
„căruță-goală“, pe numele adevărat Ștefan Tudorică Albu,
era descendent din familia unor ciobani vrânceni, „strămutat în
marginea Bucureștilor, în căutarea unei munci mai rodnice“,
devenind căruțaș de grâne pe traseul București-Giurgiu și
„staroste al cărăușilor din barieră“. Tatăl lui Delavrancea
a fost împroprietărit la Sohatu-Ilfov, ca urmare a legii rurale
elaborate de Cuza-Vodă și M. Kogălniceanu: „Eu nu pot să uit
că sunt copilul țăranului clăcaș împroprietărit la '64 ...
Străbunii mei se pierd în haosul iobagilor, suferind cu ceilalți
țărani deopotrivă și lipsa, și foamea, și năvălirile ...“
Mama lui Barbu, Iana (Ioana sau Ana), era „fiica văduvei Stana din
Postrăvari, sat locuit de clăcași, de pe moșia familiei
Filipescu“. Primii ani de viață și-i petrece în ulița
Vergului, în tovărășia tatălui, ajuns la aproape 70 de ani:
„Mi-aduc și acum aminte (aș fi mulțumit dacă n-ar fi decât o
amintire) cum mă agățam de scurteica lui lungă și îmblănită
cu mârsă neagră și-l lingușeam și-l mângâiam pe obraji și pe
pletele-i rotunjite ca să mă ia în căruță“ - și a poveștilor
spuse la gura sobei: „Pleoapele-mi cădeau încărcate de lene, de
somn, de mulțumire. Și mă simțeam ușor ca un fulg plutind pe o
apă care curge încet, încetinel, încetișor ...“
Debutul literar
Adevărata „producție poetică a liceanului“ poate fi
identificată mai târziu, în 1878. După ce începe să publice
versuri în ziarul România liberă, în 1878 publică primul său
volum, placheta de poezii “Poiana lungă. Amintiri”, semnată
doar cu prenumele Barbu, în tradiția poeziei din primele decenii
ale veacului, cu o bună primire din partea criticii, în revistele
“Viața literară”, “România liberă”, “Familia”. În
1882, Barbu Delavrancea își trece examenul de licență la
Facultatea de Drept din București, cu teza de licență în drept
Pedeapsa, natura și însușirile ei, pe care o publică în același
an, semnată Barbu G. Ștefănescu. Gheorghe era bunicul dinspre
partea tatălui: „Gheorghe Tudorică Albu din Sohatu“. Scriitorul
își va semna operele cu varianta definitivă Barbu Delavrancea
(ortografiată la început „de la Vrancea“, după acel ținut de
mare originalitate etno-culturală, de care scriitorul se simțea
foarte legat sufletește). În perioada 1880 - 1882, Barbu Ștefănescu
publică în România liberă foiletoanele intitulate Zig-Zag,
semnând cu pseudonimul Argus. De acum datează și debutul
propriu-zis al scriitorului ca nuvelist, cu Sultănică (România
liberă, 9 - 15 martie, 1883), semnată Argus. După un scurt popas
la Paris (1882 - 1884), pentru a-și desăvârși studiile juridice,
Delavrancea publică în 1885 volumul de nuvele “Sultănica”.
Activitatea publicistică
Reîntors în țară de la Paris (1884), Delavrancea devine „un
nume de circulație și de prestigiu“. Colaborează cu România
Liberă, numărându-se printre redactorii ei apropiați, alături de
Al. Vlahuță și Duiliu Zamfirescu, semnând cronicile muzicale și
plastice, precum și nuvelele și povestirile din prima ediție a
volumului Sultănica. Publică, pe rând, Șuier, Fanta-Cella, Iancu
Moroi, Răzmirița, Palatul de cleștar și Odinioară, care anunțau
cu pregnanță un nume nou în literatura română, culminând cu
Trubadurul (1886) și cu Hagi-Tudose (1887). În 1884, Barbu
Delavrancea reprezintă redacția României libere la cea de-a XXI-a
aniversare a Junimii la Iași, publicând reportajele Ultimele știri
și Iași și banchetul Junimiștilor (România liberă, octombrie
1884). Îl cunoaște pe I. L. Caragiale, căruia îi consacră un
admirabil portret.
Face cunoștință cu V. Alecsandri (era pentru prima oară când
observam de aproape acel izvor limpede de lăcrămioare și
mărgăritare, pe artistul de frunte al pastelelor, pe marele liric
al lui Dan, căpitan de plai) și cu Titu Maiorescu, citind în 1886
la cercul de la Convorbiri nuvela Trubadurul. Din 1885, scriitorul va
publica la ziarul Drepturile omului, iar mai târziu la Literatură
și știință, revistă condusă de C.D. Gherea. Scriitorul ia
parte, de asemenea, la înființarea ziarului Epoca, al cărui
prim-redactor va fi de la 16 noiembrie 1885 până la 23 ianuarie
1886, printre colaboratori aflându-se Al. Vlahuță și Anghel
Demetriescu.
Tematică și particularități
Prezentând o anumită tipologie și morală, Delavrancea s-a dovedit
un magistral pictor de tipuri și de moravuri. Dincolo de tematica
preferată sau de modalitățile artistice folosite, în lumea
Paraziților este interesantă, mai întâi, pentru valoarea ei
realistă și apoi prin felul în care reflectă produsul unor
curente literare interferente, ce caracterizează în mod special
opera lui Barbu Delavrancea. Fără a avea adâncimea satirică și
arta neîntrecută a lui Caragiale, proza creatorului lui Hagi-Tudose
se înscrie în buna tradiție a nuvelisticii românești
înregistrate până în acest moment, în ciuda unei interesante
oscilații între diversele curente și metode literare.
Prezentând o anumită tipologie și morală, Delavrancea s-a dovedit
un magistral pictor de tipuri și de moravuri. Dincolo de tematica
preferată sau de modalitățile artistice folosite, în lumea
Paraziților este interesantă, mai întâi, pentru valoarea ei
realistă și apoi prin felul în care reflectă produsul unor
curente literare interferente, ce caracterizează în mod special
opera lui Barbu Delavrancea. Fără a avea adâncimea satirică și
arta neîntrecută a lui Caragiale, proza creatorului lui Hagi-Tudose
se înscrie în buna tradiție a nuvelisticii românești
înregistrate până în acest moment, în ciuda unei interesante
oscilații între diversele curente și metode literare. (rezumat
wikipedia)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Daca aveti comentarii si completari sunteti bineveniti!