1880: Ia ființă prima direcție a Căilor Ferate Române
(Rețeaua feroviară a
României, foto wikipedia)
1880: Ia ființă prima direcție a Căilor Ferate Române.
Căile Ferate Române (CFR) a fost, până în 1998, compania
națională de transport feroviar a României. CFR, ca instituție, a
fost fondată în 1880, după ce prima cale ferată pe teritoriul
actual al României a fost deschisă în 1854. După divizarea
companiei, CFR S.A. a rămas administratorul infrastructurii pentru
transportul de călători și marfă pe calea ferată din țară și
au fost înființate alte companii deținute integral de stat pentru
asigurarea transportului de călători și marfă. Sediul central al
CFR este în București, în Palatul CFR, situat în apropierea Gării
de Nord. Compania are sucursale regionale în orașele Brașov,
Cluj-Napoca, Craiova, Constanța, Galați, Iași și Timișoara.
Codul internațional UIC este 53-SNTFC.
Rețeaua feroviară este integrată semnificativ cu alte rețele
feroviare europene, oferind servicii paneuropene de transport de
pasageri și marfă.
Istorie
Secolul al XIX-lea
Prima cale ferată dată în folosință pe teritoriul de azi al
României a fost calea ferată Oravița–Baziaș din Banat (1854),
pentru trafic de marfă. Prima cale ferată construită pentru trafic
de călători a fost calea ferată Szeged–Timișoara, care a
conectat Timișoara în anul 1857 la rețeaua feroviară. Aceasta a
fost extinsă în anii 1860-1870 spre Transilvania (1868), Bucovina,
Muntenia și Moldova (1869) și Oltenia (1875). Până la încheierea
procesului de desăvârșire a statului român de la 1 decembrie
1918, căile ferate s-au dezvoltat o perioadă în cadrul a două
rețele separate; una în vechea Românie și alta (St.E.G.) în
Imperiul Austriac, care din 1867, în urma pactului dualist, a
devenit Austro-Ungaria.
Prima linie de cale ferată pe actualul teritoriu românesc, care
este și cea mai veche de pe rețeaua C.F.R., a fost deschisă pentru
traficul de mărfuri la data de 20 august 1854 între portul dunărean
Baziaș și Oravița. Calea ferată Oravița-Baziaș, având o
lungime de 62,5 km, a fost folosită inițial doar pentru transportul
cărbunelui. Traseul de 62,5 km trecea prin localitățile: Răcășdia,
Iam, Jassenova (Jasenovo) și Bela Crkva (Biserica Albă), ultimele
două localități aflate în Districtul Banatul de Sud, Voivodina,
Serbia. Denumită "Kohlenbahn" (linia cărbunelui) aceasta
era destinată înlesnirii transportului cărbunelui de la minele din
zona Aninei la Dunăre. Construcția liniei a început în anul 1846,
fiind întreruptă în timpul revoluției de la 1847-1848, apoi
reluată în anul 1850 și terminată în anul 1854.
Până la deschiderea liniei Oravița-Anina cu tracțiune cu abur, pe
15 decembrie 1863, cărbunele era transportat la Oravița, pe
porțiuni orizontale prin așa-numitele "Pferdebahn" (cale
ferată cu tracțiune cabalină), iar pe porțiuni în rampe, prin
planuri înclinate de funiculare. Urmele terasamentelor acestei linii
provizorii precum și o parte din tunele unele amplasate chiar în
imediata apropiere a traseului actual, se mai păstrează și astăzi.
De la 12 ianuarie 1855 linia a fost administrată de Căile ferate de
stat cezaro-crăiești, Banatul fiind în acel timp parte a
Imperiului Austriac. După diverse îmbunătățiri tehnice la linie
în următoarele luni, relația Oravița-Baziaș a fost deschisă
pentru traficul de pasageri la 1 noiembrie 1856.
În Moldova și Țara Românească au existat proiecte de construcție
de căi ferate cu tracțiune animală sau cu aburi încă din 1842,
însă din motive necunoscute primele inițiative nu au fost duse la
bun sfârșit. De-abia după unirea lor în cadrul Principatelor
Unite, proiectele de construcție au început să se concretizeze,
între 1864 și 1880 fiind construite, în concesiune, mai multe căi
ferate pe teritoriul principatelor.
Magistrale CFR
Rețeaua feroviară a României
În prezent rețeaua de cale ferată este formată din 9 magistrale
principale din care se desprind mai multe magistrale secundare.
Cele 9 magistrale administrate de operatorul național CFR reprezintă
principalele artere feroviare din România. Întreaga infrastructură
a CFR însumează 13.807 km la care se adaugă cei 6.923 km de linii
existente în stații[33]. Din cei 20.730 km aflați în exploatarea
CFR, 17.535 km de infrastructură este publică, iar 3.197 km
privată. Infrastructura feroviară publică aparține statului,
atribuită în concesiune Companiei Naționale de Căi Ferate “CFR”
-SA. (rezumat wikipedia)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Daca aveti comentarii si completari sunteti bineveniti!