Acum 130 de ani, a început să funcționeze prima agenție de presă din România, „Agenția Română"
(Palatul Postelor, foto
wikipedia)
1889: A început să funcționeze prima agenție de presă din
România, „Agenția Română".
Știrea de agenție. Presa de agenție
Orice informație nouă sau o informație referitoare la evenimente
curente, care este prezentată publicului larg, în formă scrisă,
audio sau video, sau prin intermediul Internetului se numește știre.
Relatarea și investigarea informațiilor cu valoare de știre revin
profesiei de jurnalist. Știrile sunt adesea relatate de o varietate
de surse, cum sunt ziarele, programele televizate sau radiodifuzate,
serviciile prin cablu și paginile web. Dar știrea, de la petrecerea
evenimentului și până când aceasta ajunge sub forma finală în
fața publicului, prin diferitele mass-medii, mai sus amintite, trece
de cele mai multe ori printr-un prim „filtru”, cel al agențiilor
de știri. Agenția de știri este o organizație de jurnaliști
stabilită pentru a furniza informații de primă mână, contracost,
pieței media: ziare, reviste, radio și televiziune.
UNESCO definea în 1953 agenția de presă astfel: „O agenție de
informații este o întreprindere care are ca principal obiect,
oricare ar fi forma sa juridică, să caute știri și, de o manieră
generală, documente de actualitate, (...) și să le distribuie unui
ansamblu de întreprinderi de informație și, în mod excepțional,
particularilor, în vederea asigurării, contra plății unui
abonament și în condiții conforme legilor și uzanțelor
comerțului, un serviciu de informații cât se poate de complet și
de imparțial”.
Carmen Ionescu consideră agențiile de presă uzine cu foc continuu,
unde muncitori anonimi topesc și toarnă în forme comprehensibile
cea mai de temut substanță a momentului: informația.
O agenție de presă este deci o întreprindere care comercializează
pentru clienții săi (presă, instituții, întreprinderi în
general) un serviciu de informații brute sau cu valoare adăugată,
știri neutre din punct de vedere ideologic și politic, pe un suport
definit (hârtie, foto, informatică, audio, video).
Conform Histoire de la presse française, Ed. Spes, Lausanne,
„Agențiile de presă sunt instituții care adună, clasează și
tratează informațiile-texte de orice natură, precum și
ilustrații, pentru a le transmite, contra cost, cel mai adesea sub
formă de abonament, diferitelor media: cotidiane, periodice, radio,
televiziune, care sunt clienții lor. Niciun ziar nu poate avea
corespondenți în toate colțurile planetei pentru a acoperi 24 din
24 de ore activitățile politice, sociale, culturale, sportive,
economice, religioase. Această funcție o asigură agențiile de
presă.”
Agenția de presă în România
Prima agenție de presă românească a fost înființată la 30
martie 1889, la București, sub numele de „Agence Telegraphique de
Roumanie” - Roumagence. «Știm data exactă dintr-o notă trimisă
ministrului de externe la 31 mai 1889 de M. Brăneanu, primul
director al agenției, în care se spunea: „ieri am expediat prima
telegramă” (Arhiva MAE, Fond Arhivă istorică, vol. 38 bis.)»
Aceasta era subordonată Ministerului de Externe. Intrarea pe piață
a noii agenții a fost grea, deoarece Havas era foarte puternică.
Totuși Havas este înlăturată de la monopolul știrilor oficiale
ale ministerului de externe și ca urmare, sucursala de la București
este dizolvată în perioada iunie-iulie 1889. Aceasta acceptă să
cedeze toți abonații agenției române.
La 1 iulie 1905, ia naștere "serviciul comercial al Agenției
Române, care editează un buletin special: prețul grânelor pe
piețele noastre, dar și pe cele mai importante piețe ale Europei
și Americii. Pentru aceasta, agenția deschide sucursale la Brăila
și la Constanța și cere ministerului de externe să oblige băncile
populare să se aboneze la aceste buletine."
Agenția nu este lipsită de probleme, doarece în 1907 încearcă să
transmită în română pentru ziare, până acum serviciul fiind în
franceză. Ziarele reclamă acest lucru, doarece în contracte era
stipulat ca știrile să fie transmise în franceză, așa cum vin de
la telegraf.
„Până la dispariția sa în 1917, Agenția Română nu mai
înregistrează momente ieșite din comun. Cu serviciul său politic
contestat în continuare de ziare, care acuzau întârzieri,
denaturări în conținutul știrilor și obediență față de
putere și cu buletinele sale comercial-financiare, veniturile
agenției sunt totuți în creștere.”
Agenția a fost evacuată din Palatul Poștelor la sfârșitul anului
1916, în condițiile ofensivei germane. «La 27 iulie 1917,
Ministerul de Externe întreabă Ministerul Cultelor dacă agenția
funcționează cumva la Iași. Pe adresa sa venise o telegramă de la
legația din Paris cu această întrebare și trebuia să-i dea un
răspuns. Răspunsul Ministerului Cultelor este ironic: „Domniile
voastre ați fi fost în măsura de a ști ce s-a făcut la evacuarea
Bucureștilor?” (Arhiva MAE, Problema 105, vol. III.) Probabil
funcționarii ministerului au căutat agenția și n-au găsit-o,
pentru că la 2 noiembrie 1917 anunță legația de la Paris că
Agenția Română nu mai funcționează". (rezumat wikipedia)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Daca aveti comentarii si completari sunteti bineveniti!