Legea instrucțiunii publice, publicată acum 154 de ani, stă la baza învățământului românesc modern
(Vasile Boerescu, foto
istorie-pe-scurt.ro)
1864: Este promulgată „Legea
instrucțiunii publice", ce avea să stea la baza învățământului
românesc modern. Se stabilesc trei grade de învățământ: primar,
secundar și superior, din care „instrucțiunea primară este
obligatorie și gratuită". (scrie wikipedia).
Odată cu unirea Principatelor
Române sub domnitorul Alexandru Ioan Cuza se trece la implementarea
programelor paşoptiste, una dintre direcţii fiind reorganizarea
instrucţiunii publice. În încercările de unificare a
legislaţiilor celor două principate, Comisia de la Focşani, la
propunerea lui Mihail Kogălniceanu, lucrează încă din iunie 1859
la elaborarea unui astfel mde proiect de lege. La 12 iulie 1860 avem
deja un prim Proiect de lege organică pentru instrucţia publică în
Principatele Unite. Acestui proiect avea să îi urmeze la numai
câteva luni un altul, cu acelaşi nume, întocmit de Vasile Boerescu
(în octombrie 1860).
Lucrarea de unificare
legislativă era însă întârziată de starea de provizorat a
instituţiilor nou-create. Situaţia se schimbă fundamental la 4
octombrie 1861, când un decret domnesc crea o comisie mixtă (cu
câte opt membri din fiecare principat) pentru a trece imediat la
unificarea legilor şi a regulamentelor administrative ale
Principatelor Unite. În 11 decembrie 1861 se proclamă unirea
definitivă a celor două principate, Moldova şi Muntenia, sub
numele de Principatele Române Unite (până atunci fusese doar o
uniune personală, sub Alexandru Ioan Cuza). În noile condiţii, în
domeniul învăţământului se organizează şi funcţionează
Ministerul Cultelor şi Instrucţiunii (4 iunie 1862). La 20 martie
fusese publicat Proiectul de lege pentru administraţia instrucţiei
publice din Principatele Unite, care înfiinţa Consiliul superior al
Instrucţiunii publice, în locul Eforiei Şcoalelor din Bucureşti
şi al Consiliului Şcolar din Iaşi. La 2 august 1862, consiliul îşi
începe activitatea. La cererea consiliului, Vasile Boerescu
alcătuieşte singur un proiect de lege, pe care îl publică în
octombrie 1863 sub numele de Proiect de lege asupra reorganizării
instrucţiei publice din România. Susţinut de ministrul cultelor şi
instrucţiei, Dimitrie Bolintineanu, proiectul a fost însuşit în
decembrie 1863 de Consiliul de miniştri şi trimis spre deliberare
Camerei Legiuitoare. Dezbătut la 11 martie 1864, a fost votat cu
majoritate zdrobitoare. Astfel că legea a fost înaintată
domnitorului spre sancţionare.
Sub titlul de Lege asupra
instrucţiunii a Principatelor Unite Române va fi promulgată la 25
noiembrie 1864, cu numărul 1150, iar la 5 decembrie 1864 va fi
publicată în Monitorul. Sunt date dispoziţii privind instrucţia
primară, secundară, superioară şi particulară. Între
principiile de bază cuprinse în lege găsim obligativitatea şi
gratuitatea instrucţiei publice primare. Legea sancţiona cu amendă
pe părinţii ai căror copii nu erau înscrişi sau care nu
frecventau şcoala. Educația era gratuită pentru toţi copiii,
indiferent de categoria socială din care făceau parte şi pentru
ambele sexe. Se instituia laicizarea iar pentru a implementa eficient
această reformă definitorie pentru evoluția statului, se acorda o
importanță deosebită pentru pregătirea cadrelor didactice. O altă
prevedere importantă a legii era aceea a unei singure programe
şcolare atât pentru învăţământul primar din mediul orăşenesc,
cât şi pentru cel din mediul rural. Programa era aceeași și în
învățământul public și în cel privat. Liceul avea şapte
clase, cu o pondere mai mare pentru disciplinele umaniste. (scrie
www.istorie-pe-scurt.ro)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Daca aveti comentarii si completari sunteti bineveniti!