Acum 136 de ani s-a născut Aurel Vlaicu, inginer și pilot român
(Aurel Vlaicu pe câmpul de la
Cotroceni (primul_zbor))
Aurel Vlaicu (n. 19 noiembrie
1882, Binținți, lângă Orăștie, județul Hunedoara - d. 13
septembrie 1913, Bănești, lângă Câmpina) a fost un inginer
român, inventator și pionier al aviației române și mondiale. În
cinstea lui, comuna Binținți se numește astăzi Aurel Vlaicu.
A fost elev al liceului
calvinist Kun Kocsárd din Orăștie, care din 1919 încoace a fost
numit „Liceul Aurel Vlaicu”, luându-și bacalaureatul la Sibiu
în 1902.
Și-a început studiile
inginerești la Universitatea Tehnică din Budapesta, studii pe care
le-a continuat la Technische Hochschule din München, obținând
diploma de inginer în 1907. După aceea a lucrat ca inginer la
uzinele Opel în Rüsselsheim. În 1908 se întoarce la Binținți
unde construiește un planor cu care efectuează un număr de zboruri
în 1909. În toamna anului 1909 se mută în București și începe
construcția primului său avion, Vlaicu I, la Arsenalul Armatei.
Avionul zboară fără modificări (lucru unic pentru începuturile
aviației mondiale) în iunie 1910. În anul 1911 construiește un al
doilea avion, Vlaicu II, cu care în 1912 a câștigat cinci premii
memorabile (1 premiu I si 4 premii II) la mitingul aerian de la
Aspern, Austria. Concursul a reunit între 23 și 30 iunie 1912, 40
piloți din 7 țări, dintre care 17 din Austro-Ungaria, 7 germani,
12 francezi printre care și Roland Garros, cel mai renumit pilot al
vremii, un rus, un belgian, un persan și românul Vlaicu. În cel
mai cunoscut ziar vienez, Neue Freie Presse, se găseau următoarele
rânduri despre zborurile lui Vlaicu:
„Minunate și curoajoase
zboruri a executat românul Aurel Vlaicu, pe un aeroplan original,
construit chiar de zburător, cu două elici, între care șade
aviatorul. De câte ori se răsucea (vira) mașina aceasta în loc,
de părea că vine peste cap, lumea răsplatea pe român cu ovații
furtunoase, aclamându-l cu entuziasm de neînchipuit.”
La 13 septembrie 1913, în
timpul unei încercări de a traversa Munții Carpați cu avionul său
Vlaicu II, s-a prăbușit în apropiere de Câmpina, se pare că din
cauza unui atac de cord. Este înmormântat în cimitirul Bellu din
București.
În anul următor prietenii
săi Magnani și Silișteanu finalizează construcția avionului
Vlaicu III, și cu ajutorul pilotului Petre Macavei efectuează
câteva zboruri scurte. Autoritățile vremii interzic continuarea
încercărilor; în toamna anului 1916, în timpul ocupației
germane, avionul este expediat la Berlin. Avionul Vlaicu III a fost
văzut ultima dată în anul 1940.
La 25 octombrie 2010, Banca
Națională a României a pus în circulație moneda cu valoare
nominală de 50 bani „Aurel Vlaicu” din alamă, dedicată
sărbătorii a 100 de ani de la primul zbor românesc efectuat de
Aurel Vlaicu, cu un aparat de construcție proprie. Aversul prezintă,
de sus în jos, următoarele elemente: milesimul 2010, valoarea
nominală 50 BANI, stema României și inscripția în arc de cerc
ROMANIA; pe un fundal cu linii orizontale, este reluată, la
dimensiuni mai mari, valoarea nominală a monedei 50. Reversul
prezintă, în stânga, pe un fundal cu linii verticale, inscripția
în arc de cerc AUREL VLAICU și anul 1910, când a avut loc primul
zbor efectuat de Aurel Vlaicu, cu un aparat de construcție proprie,
iar în dreapta, portretul acestuia; în partea de jos, aeroplanul
„Vlaicu I” și anii între care a trăit Aurel Vlaicu 1882 și
1913. Are aceleași caracteristici tehnice cu monedele aflate în
circulație la cupura de 50 bani și va circula în paralel cu
monedele de 50 bani, emisiunea 2005. A fost emisă într-un milion de
exemplare. Separat, a fost emisă și o monedă pentru colecționari,
tot din metal comun (alamă), cu valoarea nominală de 50 de bani, de
calitate proof, într-un tiraj de 5.000 de exemplare, elementele
grafice fiind asemănătoare cu cele aflate pe moneda emisă pentru
circulația obișnuită. (rezumat wikipedia)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Daca aveti comentarii si completari sunteti bineveniti!