Acum 162 de ani începe prima conferință pentru problemele de navigație pe Dunăre
(foto historia .ro)
1856: În Galați începe
prima conferință a puterilor europene, care consultantă problemele
de navigație pe Dunăre și care înființează Comisia Statelor
alăturate Dunării.
Comisia Europeană a Dunării
(1856 – 1938) a fost un organism internațional înființat după
încheierea Războiului Crimeii și semnarea Tratatului de pace de la
Paris pe 18/30 martie 1856 și care stabilea neutralizarea Mării
Negre, retrocedarea către Moldova a trei județe din sudul
Basarabiei și libera circulație pe Dunăre, aflată sub
supravegherea unei comisii internaționale. Aceste decizii politice
reflectau noile interese economice în zonă ale puterilor
occidentale.
Circumstanțele istorice
În anul 1847 ca urmare a unei
secete grave care a afectat Regatul Unit al Marii Britanii și
Irlandei, dar și datorită invaziei gândacilor de Colorado,
problema aprovizionării cu alimente a populației britanice se punea
cu acuitate. În consecință, legea protecționistă numită „Corn
Law” a fost abolită, deschizându-se posibilitatea importului de
cereale din Europa. Principatele Dunărene dispuneau de importante
stocuri de cereale, însă accesul la Marea Neagră era controlat de
Imperiul Otoman și Imperiul Rus. Principala rută continentală care
ar fi permis transportul unor mari cantități de cereale era fluviul
Dunărea, fiind în interesul Regatului Unit, dar și al tuturor
puterilor occidentale ca circulația pe fluviu să fie liberă,
accesul la Marea Neagră să nu fie îngrădit iar adâncimea apelor
să fie suficientă pentru a permite accesul navelor cu pescaj
important. Încă din vremea domniei lui Barbu Știrbei (1851), au
fost lansate studii pentru pentru construirea unei căi ferate care
să lege Dunărea de porturile de la Marea Neagră și, eventual,
construirea unui pod feroviar peste fluviu. Una dintre variante
presupunea construirea unui pod la Giurgiu, care ar fi asigurat
legătura cu portul Varna. După Războiul Crimeii, Moldova și,
apoi, după 1859, Principatele Unite, au obținut ieșirea la Marea
Neagră prin sudul Basarabiei (adică județele retrocedate de
Imperiul Rus: Cahul, Bolgrad și Ismail), evitând traversarea
teritoriului aflat sub ocupația otomană. Așa se face că unul
dintre proiectele domnitorului Alexandru Ioan Cuza a fost construirea
unei căi ferate și a unui pod peste Dunăre care să lege portul
Galați de teritoriile retrocedate și un viitor port la Marea
Neagră, „Gibran”. Mai mult, s-a propus și construirea unui
canal navigabil care să lege brațul Chilia de mare. Costurile
foarte mari ale proiectului, deși aprobat de parlamentul României
în 1868, l-au făcut pe domnitorul Carol I să nu promulge legea
corespunzătoare. Acest proiect a avut însă darul să deblocheze
mari fonduri bănești din partea Marilor Puteri occidentale și să
asigure succesul Comisiei Europene a Dunării, care a activat cu un
succes deosebit, timp de 82 de ani.
Comisia Europeană a Dunării
și-a început activitatea pe 4 noiembrie 1856 la Galați. Puterile
reprezentate în acest organism internațional erau: Imperiul
Austro-Ungar, Al Doilea Imperiu Francez, Regatul Unit, Prusia,
Imperiul Rus, Regatul Sardiniei și Imperiul Otoman. Principatul
Moldovei a avut, la început, doar un rol consultativ. După războiul
de independență și încorporarea Dobrogei, Regatul României a
devenit membru cu drepturi depline al Comisiei.
Pentru buna desfășurare a
activității comisiei s-a hotărât, printr-un acord mutual, ca
puterea executivă să fie deținută de reprezentantul englez, iar
cea administrativă de reprezentantul francez. În toată perioada ei
de existență, CED a beneficiat de numeroase scutiri de taxe și
impozite și de dreptul de a aborda propriul drapel (cinci benzi
orizontale, două de culoare roșie, două de culoare albă și una
albastră, cu inițialele C. E. D. în alb). În cele opt decenii de
existență, CED a contribuit la amenajarea cursului inferior al
Dunării, dar și la dezvoltarea socio-economică a regiunii. În
ciuda tuturor conflictelor regionale sau europene, (războaiele
balcanice, Primul Război Mondial), Comisia a reușit să-și
păstreze poziția neutră stabilită prin actul constitutiv.
Astfel, între anii 1862 –
1902, au fost executate 10 tăieturi pe brațul Sulina, care au
permis scurtarea drumului dintre Tulcea și Marea Neagră cu 249 km,
suprimând 29 de cotituri și mărind adâncimea minimă de la 3,66
la 5,48 m. A fost asigurată dragarea continuă a Dunării, s-a
construit un nou far la Sulina, în 1839, care să înlocuiască
vechiul far turcesc din 1802 și s-a administrat traficul naval.
(rezumat wikipedia)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Daca aveti comentarii si completari sunteti bineveniti!