Anghel Saligny a infiintat
prima societate nationala de navigatie maritima
In 1913- s–a constituit prima societate nationala de navigatie
maritima – "Romania" (presedinte Anghel Saligny), care
incepe sa functioneze la 01.03.1914.
Anghel I. Saligny s-a nascut la 19 aprilie 1854, in Serbanesti,
judetul Galati – a decedat la 17 iunie 1925, in Bucuresti).
Academician, inginer constructor, ministru si pedagog roman, este
considerat unul dintre pionierii tehnicii mondiale in proiectarea si
constructia podurilor si silozurilor cu structura metalica, respectiv
de beton armat, unul dintre intemeietorii ingineriei romanesti.
“Anghel Saligny a fost un remarcabil inginer constructor,
premergator mondial al stiintei constructiilor metalice si de beton
armat, realizator de multiple inventii si solutii unice in
proiectarea si construirea podurilor si a constructiilor industriale,
pentru fundatia cheiurilor portuare si a docurilor, precum si a
silozurilor de grau prin folosirea prefabricatelor de beton, toate in
premiera mondiala. A proiectat liniile ferate Adjud - Targu Ocna,
realizand primele poduri combinate - sosea si cale ferata din tara
noastra (1881-1882). A proiectat si construit numeroase poduri
metalice, inlocuindu-le pe cele necorespunzatoare, executate de firme
straine, asa cum ar fi podul peste Siret, la Cosmesti, de 430 m
lungime (1888). Sprijinindu-se pe inventii proprii, construieste,
pentru prima oara in lume, silozuri din beton armat la Braila si
Galati. Între 1884 - 1889 a lucrat la construcția docurilor și
antrepozitelor de la Galați și Brăila, dand soluțti total
originale, printre care: constructia fundatiilor pe straturi de
fascine si piloti pentru cheiuri, a bazinelor de legatura cu Dunarea
pentru silozuri si folosirea, pentru prima oara in lume, a betonului
armat in constructia silozurilor.
Pe baza unor inventii proprii, Anghel Saligny a construit, in
premiera mondiala, silozurile din beton armat, de la Braila (1888) si
Galati (1889), la numai doua decenii după ce francezul Joseph Monier
(1823 - 1906) obtinuse, in 1867, primul brevet pentru elemente de
constructii (grinzi, placi, stalpi) din beton armat, acest material
putin studiat in acele timpuri. Silozurile proiectate si executate,
sub directa indrumare a lui Anghel Saligny, puteau cuprinde peste
25.000 tone cereale (aveau 30m x 120 m la baza si peste 18 m
inaltime). Peretii celulelor hexagonale ale silozurilor au fost
realizati, tot in premiera mondiala, din piese fabricate la sol, sub
forma de placi.
Prefabricarea plăcilor la sol, colturile de rigidizare si de
jonctiune, sudura barelor metalice si mecanizarea la montaj
constituie alte prioritati pe plan mondial.
In perioada 1884-1901, ca sef al Serviciului docuri, si din 1877, ca
Sef al Serviciului lucrarilor noi din Directia Generala a Cailor
Ferate Romane, solutioneaza problema inlocuirii podurilor de lemn cu
poduri metalice, cu console fara culee, pe linia ferata Filiasi -
Targu Jiu (1886).
Lucrarea sa cea mai importantă este proiectarea in 1888 si
constructia intre 1890-1895 a podului peste Dunare de la Cernavoda,
care era, la acea vreme, cel mai lung din Europa si printre cele mai
importante poduri metalice cu deschidere mare din lume. Proiectul
elaborat de Saligny aducea doua mari inovatii in constructia de
poduri: sistemul nou de grinzi cu console pentru suprastructura
podului si folosirea otelului moale in locul fierului pudlat ca
material de construcție pentru tabliere de poduri.
Intre anii 1889 si 1909 a condus lucrarile de amenajare ale portului
Constanta, introducand pentru prima oara in Romania pilotii si
radierele din beton armat in constructiile portuare si proiectand
silozurile de cereale si statia de petrol. Printre celelalte lucrari
ale sale se numara linia de cale ferata Targu Jiu - Filiasi, tunelul
de cale ferata din Valea Mostistei, portul Ramadan (Giurgiu), etc.”
(rezumat wikipedia).
Istoria ne demonstreaza ca oameni, precum Anghel Saligny, vor fi
demni de urmat. Ei au crezut si au realizat. Si noi putem, trebuie sa
crezi ca poti!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Daca aveti comentarii si completari sunteti bineveniti!