1954: S-a inaugurat podul cu tablier metalic peste Dunăre la Giurgiu, numit "Podul Prieteniei"
(Podul Prieteniei
Giurgiu-Ruse, foto wikipedia)
1954: S-a inaugurat podul cu tablier metalic peste Dunăre la
Giurgiu, numit Podul Prieteniei, pe atunci cel mai mare pod combinat
(de cale ferată și rutier) din Europa, construit în doi ani și
jumătate, în colaborare cu alte țări vecine.
Deschis la 20 iunie 1954, și proiectat de V. Andreev, podul are 2,8
kilometri lungime, și este unul dintre cele două poduri peste
Dunăre, alături de Podul Calafat-Vidin, în sectorul de graniță
dintre România și Bulgaria, restul traficului fiind preluat de
bacuri. Are atât o punte rutieră cu două benzi, cât și una
pentru traficul feroviar, precum și trotuare pentru pietoni.
Secțiunea centrală de 85 m lungime poate fi ridicată pentru a
permite trecerea navelor mai mari. Această secțiune centrală
mobilă este supusă periodic la revizii de către partea română,
în atribuțiile căreiă intră buna ei funcționare. Construcția a
durat doi ani și jumătate și a beneficiat de sprijinul URSS.
Istorie
Studiile privind posibilitatea de a construi un pod peste Dunăre și
de a implementa astfel o cale de comunicație între Europa de Vest
și Centrală pe de o parte, și peninsula Balcanică pe de alta,
încep încă de la sfârșitul Războiului Crimeei (1853–1856).
Construcția podului peste acest sector navigabil al râului a fost
gândită și în contextul construcției liniei de cale ferată. Sub
presiunea Austro-Ungariei, Imperiul Otoman a colaborat la construcția
liniei Viena – Belgrad – Sofia – Constantinopol, cu ramificație
de la Niš la Salonic.
La trei ani după Războiul Ruso-Turc din 1877-1878, care a dus la
independența României și crearea unei Bulgarii autonome – în
1881, s-au stabilit primele contacte între principatele Bulgariei și
României, la care s-a discutat și posibilitatea de construcție a
podului peste Dunăre.
După al Doilea Război Mondial, s-au reluat negocierile cu privire
la construcția podului peste Dunăre, care să lege malul românesc
de cel bulgar. Obiectul a fost numit „889”. În decizia sa din 11
martie 1950, Biroul Politic al CC al Partidului Comunist Bulgar și-a
exprimat acordul cu condițiile oferite de din partea guvernului
sovietic pentru construirea unui pod peste Dunăre în zona desemnată
– Giurgiu-Ruse, precum și cu încredințarea lucrărilor de
construcție Ministerului Transporturilor din Uniunea Sovietică.
Podul a fost dat în folosință la 21 iunie 1954.
Întrucât de la construire podul nu a avut o renovare masivă, de
partea română s-au efectuat lucrări de reamenajare a accesului și
reabilitare a podului în anii 2015–2016. (rezumat wikipedia)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Daca aveti comentarii si completari sunteti bineveniti!