Acum 137 de ani s-a născut Aurel Vlaicu, inginer și pilot român
(Aurel Vlaicu la bordul
avionului Vlaicu II, foto www.wikipedia.com)
Aurel Vlaicu (n. 19 noiembrie 1882, Binținți, lângă Orăștie,
județul Hunedoara - d. 13 septembrie 1913, Bănești, lângă
Câmpina) a fost un inginer român, inventator și pionier al
aviației române și mondiale. În cinstea lui, comuna Binținți se
numește astăzi Aurel Vlaicu.
Biografie
A fost elev al liceului reformat „Kocsárd Kún” din Orăștie,
care din 1919 încoace a fost numit „Liceul Aurel Vlaicu”,
luându-și bacalaureatul la Sibiu în 1902.
Și-a început studiile inginerești la Universitatea Tehnică din
Budapesta, studii pe care le-a continuat la Technische Hochschule din
München, obținând diploma de inginer în 1907. După aceea a
lucrat ca inginer la uzinele Opel în Rüsselsheim. În 1908 se
întoarce la Binținți unde construiește un planor cu care
efectuează un număr de zboruri în 1909. În toamna anului 1909 se
mută în București și începe construcția primului său avion,
Vlaicu I, la Arsenalul Armatei. Avionul zboară fără modificări
(lucru unic pentru începuturile aviației mondiale) în iunie 1910.
În anul 1911 construiește un al doilea avion, Vlaicu II, cu care în
1912 a câștigat cinci premii memorabile (1 premiu I si 4 premii II)
la mitingul aerian de la Aspern, Austria. Concursul a reunit între
23 și 30 iunie 1912, 40 piloți din 7 țări, dintre care 17 din
Austro-Ungaria, 7 germani, 12 francezi printre care și Roland
Garros, cel mai renumit pilot al vremii, un rus, un belgian, un
persan și românul Vlaicu. În cel mai cunoscut ziar vienez, Neue
Freie Presse, se găseau următoarele rânduri despre zborurile lui
Vlaicu:
„Minunate și curajoase zboruri a executat românul Aurel
Vlaicu, pe un aeroplan original, construit chiar de zburător, cu
două elici, între care șade aviatorul. De câte ori se răsucea
(vira) mașina aceasta în loc, de părea că vine peste cap, lumea
răsplătea pe român cu ovații furtunoase, aclamându-l cu
entuziasm de neînchipuit.”
La 13 septembrie 1913, în timpul unei încercări de a traversa
Munții Carpați cu avionul său Vlaicu II, s-a prăbușit în
apropiere de Câmpina, se pare că din cauza unui atac de cord. Este
înmormântat în cimitirul Bellu din București.
În anul următor prietenii săi Magnani și Silișteanu finalizează
construcția avionului Vlaicu III, și cu ajutorul pilotului Petre
Macavei efectuează câteva zboruri scurte. Autoritățile vremii
interzic continuarea încercărilor; în toamna anului 1916, în
timpul ocupației germane, avionul este expediat la Berlin. Avionul
Vlaicu III a fost văzut ultima dată în anul 1940. (rezumat
wikipedia)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Daca aveti comentarii si completari sunteti bineveniti!