1980: Au fost inaugurate lucrările de construcție a centralei nuclearo-electrice de la Cernavodă
(foto: www.adevarul.ro)
1980: Au fost inaugurate lucrările de construcție a centralei
nuclearo-electrice de la Cernavodă.
Cernavodă (în antichitate: Axiopolis (greacă: Ἀξιούπολις),
bulgară: Черна вода (Cerna voda), turcă: Boğazköy) este
un oraș în județul Constanța, Dobrogea, România. Are o populație
de 19.458 locuitori. Este la o distanță de 59 km de municipiul
Constanța. Localitatea are o poziție privilegiată prin situarea sa
pe malul drept al brațului Dunărea Veche, în punctul de contact cu
fluviul Dunărea. Este considerat a fi un nod de transport de interes
national, avându-se in vedere magistralele de transport rutier,
fluvial si feroviar care trec prin Cernavoda. Orașul are port la
Dunăre, iar în apropiere se află Centrala nucleară de la
Cernavodă, singura centrală de acest tip (CANDU) din România. Se
crede că orașul a fost reconstruit de legendarul domn muntean Negru
Vodă, astfel ar putea proveni numele său cerna (cernîi) în
slavonă însemnând negru. O altă versiune este că denumirea vine
din slavonă având semnificația de apa neagră. În favoarea
acestei ipoteze ar pleda faptul că, multă vreme, numele ― uzual
și oficial ― al localității a fost „Cernavoda“ (ultima
literă fiind a, nu ă), acesta fiind însă înlocuit, pe nesimțite,
de prin anii 1960-1970, în uzul curent, apoi și în nomenclatorul
oficial al denumirii localităților, cu „Cernavodă“ (se poate
presupune aici un fenomen de „etimologie populară“, vorbitorii
presupunând că numele ar veni cumva de la vreun „vodă“; există
opinia ― azi minoritară, așa-zicând puristă, dar corectă, de
fapt ― că „Cernavodă“ ar fi o formă eronată, forma corectă
fiind „Cernavoda“). Aceasta se poate corela și cu numele râului
Carasu din vecinătate, care în limba turcă are aceeași
semnificație de apă neagră.
După Congresul de la Berlin (1878)
În urma Războiului de Independență și a Congresului de la
Berlin, Cernavodă revine Regatului României. La sfârșitul anului
1878, localitatea a căpătat rangul de reședință a județului
Silistra Nouă. Integrarea Dobrogei în Regatul României a sporit
importanța orașului Cernavodă, deoarece Dobrogea asigura ieșirea
la mare a statului român. Astfel se construiește Podul de la
Cernavodă pentru asigurarea legăturii feroviare directe cu restul
țării, iar orașul Cernavodă devine un punct principal de tranzit
pe ruta către Constanța ce va deveni principalul port la Marea
Neagră.
Arhitectură industrială
Între 1890 și 1895, inginerul Anghel Saligny a construit aici
un pod peste Dunăre și peste brațul Borcea al Dunării. Podul
Regele Carol I, (redenumit mai apoi Podul Anghel Saligny), complexul
de poduri, în lungime totală de 4087,95 m fiind în acea vreme cel
mai lung complex de poduri din Europa. Ultimul piron al podului,
turnat din argint, a fost, simbolic, bǎtut de Anghel Saligny
reprezentând încheierea lucrǎrilor la pod. Mai târziu, la
încercarea podului, inginerul A. Saligny a stat într-o barcǎ, sub
pod, în vreme ce pe pod erau puse vagoane încǎrcate cu rocǎ, semn
al încrederii și garanției. (rezumat wikipedia)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Daca aveti comentarii si completari sunteti bineveniti!