1929: Se înființează Regia Autonomă a Porturilor și Căilor de Comunicație pe Apă
1929:
Se înființează Regia Autonomă a Porturilor și Căilor de
Comunicație pe Apă (PCA) care ia în exploatare și administrare
căile de comunicație pe apă, porturile, vasele aferente,
instalațiile de orice fel ș.a..
Unul dintre conducătorii
acestei regii a fost Virgil Madgearu (nume complet: Virgil Traian N.
Madgearu; n. 14 decembrie 1887, Galați – d. 27 noiembrie 1940,
pădurea Snagov).
Transporturile pe Dunăre sunt
o funcțiune ce variază, în strânsă măsură, cu puterea de
producție și consum a țărilor riverane fluviului. Bazinul
dunărean, a fost teatrul marilor schimbări politice, consecințe
ale războiului și, ca urmare, echilibrul economic antebelic, a
suferit zdruncinări puternice.
Toate Statele dunărene au
trecut și unele trec încă, prin crize economice serioase, cu mult
accentuate față de criza mondială.
În anul 1911, considerat ca
an tipic pentru perioada antebelică, traficul total pe Dunăre a
fost de 6.802.639 tone, repartizat precum urmează între țările
riverane, considerate fiind în cuprinsul hotarelor actuale:
România: 2.332.827 tone =
34,30%
Serbia: 1.761.000 tone =
25,90%
Ungaria: 1.323000 tone =
19,44°%
Austria: 741.000 tone =
10,88%
Bulgaria: 403.579 tone =
5,93%
Germania: 144.233 tone =
2,12%
Cehoslovacia: 97.000 tone
= 1,43%
Total: 6.802.639 tone =
100,00%
Așadar, România singură
satisfăcea cca. 1/3 din traficul total, iar împreună cu Serbia și
Austro-Ungaria, cca. 9/10 din acesta.
Cum mărfurile ce folosesc
calea apei, sunt îndeosebi cele de valoare specifică redusă, o
mare și adânc simțită lipsă, în traficul dunărean, este aceea
a cărbunelui, marfă prin excelență destinată transportului pe
apă.
Este deajuns să observăm că
pe Rin, în 1913, din 57.558.000 tone trafic, cca. 38% îl reprezenta
cărbunele.
Pe Dunăre însă, în 1923,
totalul traficului s-a ridicat la abia 3.923.919 tone și s-a
repartizat astfel:
România: 1.595.691 tone
Jugoslavia: 1.161.594 tone
Ungaria: 480.473 tone
Germania: 334.978 tone
Austria: 205.989 tone
Cehoslovacia: 124.948 tone
Bulgaria: 110.246 tone
Total: 3.923.919 tone
Acum, Ministerul
Transporturilor este organul de specialitate al administrației
publice centrale care stabilește politica în domeniul
transporturilor la nivel național, elaborează strategia și
reglementările specifice de dezvoltare și armonizare a
activităților de transport în cadrul politicii generale a
Guvernului și îndeplinește rolul de autoritate de stat în
domeniul transporturilor. Înființat la data de 22 ianuarie 1862,
sub denumirea "Ministerul Lucrărilor Publice", a fost
condus de Dimitrie Cornea, primul ministru al transporturilor al
României moderne
Ministerul Transporturilor
reprezintă autoritatea de stat în domeniul transporturilor, pe care
o exercită direct sau prin organisme tehnice specializate,
instituții publice subordonate, unități care funcționează sub
autoritatea ori coordonarea sa sau societăți comerciale autorizate.
În mai 2008, Ministerul
Transporturilor a demarat procedura pentru reorganizarea societăților
ce vor fi listate la Bursa de Valori București. Cele opt societăți
din subordinea ministerului care vor fi listate la Bursă sunt:
Compania Națională Aeroportul Internațional Henri Coandă -
București, Compania Națională Aeroportul Internațional București
- Băneasa - Aurel Vlaicu, Aeroportul Internațional Mihail
Kogălniceanu - Constanța, Aeroportul Internațional Timișoara -
Traian Vuia, Administrația Canalelor Navigabile Constanța,
Administrația Porturilor Dunării Maritime - Galați, Administrația
Porturilor Maritime Constanța și Administrația Porturilor Dunării
Fluviale – Giurgiu. (rezumat wikipedia)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Daca aveti comentarii si completari sunteti bineveniti!